Ruotsalainen El Taco Truck tuo vegaaniset suosikkitacot Suomeen – Tex mex -ruuan kulutus tuplaantunut vuosikymmenessä

K-ryhmän myyntidatan mukaan suomalaiset ostavat tex mex-tuotteita tuplasti enemmän kuin kymmenen vuotta sitten. Tuotteiden kysyntä on voimakkaassa kasvussa erityisesti lapsiperheiden parissa, ja kaupoista etsitään nyt tuttujen tuotteiden lisäksi uusia meksikolaisista ruuista inspiroituneita makuja. Ruotsin myydyimpiin tacovalmistajiin lukeutuva El Taco Truck aloittaa vegaanisten ja palmuöljyttömien valmistuotteiden sarjan myynnin Suomessa K-ruokakaupoissa, jonka ansiosta K-kauppojen valikoimista löytyy ensi kertaa myös Tostadas, eli paistetut maissitortillat.

Maailman maut raivaavat tietään suomalaisten ostoskoreihin. K-ruokakaupoissa tex mex -tuotteiden myynti on viimeisen kymmenen vuoden aikana tuplaantunut, ja tuotteiden kysyntä kasvaa joka vuosi. Ruokakauppojen uusin tex mex -tulokas on Ruotsissa ruokarekassa vuonna 2012 alkunsa saanut El Taco Truck, joka tuo K-kauppojen hyllyyn laajan valikoiman vegaanisia ja palmuöljyttömiä tex mex -tuotteita.

"Valmisruokahyllyiltä etsitään entistä monipuolisempia ja laadukkaampia vaihtoehtoja. Haluamme osoittaa, että valmisruoka voi olla yhtä aikaa helppoa ja hykerryttävän herkullista. Olemme alusta asti halunneet panostaa tuotteiden laatuun ja ainesosiin. Siksi kaikki tuotteemme ovatkin vegaanisia ja palmuöljyttömiä. Suomen markkinoille astuminen on meille iso juttu – jakeluverkostomme kasvaa lähes kolmanneksella tämän ansiosta", El Taco Truckin markkinointijohtaja Hanna Berglund kertoo.

Tex mex -tuotteiden kysyntä kasvaa Suomessa vuosittain, ja El Taco Truckin uutuustuotteet ovat jo lyhyen ajan sisään saavuttaneet suosiota suomalaisten keskuudessa.

Jalapeño Lime Mayo -majoneesi ja Corn tortillas -maissitortilla ovat jo muutaman viikon myyntiajan perusteella nousseet suomalaisten suosikeiksi. Kolmas kiinnostava uutuus on Tostadas, eli paistetut maissitortillat, joka on täysin uudenlainen tuote meidän markkinallamme”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä.

Tex mex -into ei näytä laantumisen merkkejä

Tex mex -tuotteiden lisäksi myös kysyntä vegaanisille vaihtoehdoille on kasvussa. El Taco Truck lanseerasi tuotteensa Ruotsissa 2020, ja on sittemmin noussut kotimaassaan yhdeksi päivittäistavarakauppojen myydyimmistä tex mex -brändeistä. Tacovalmistajan tuotteita löytyy tänä päivänä yli 1 200 myymälästä ympäri Ruotsin, ja Suomessa tuotteita myydään K-ruokakaupoissa kautta maan. Tuoteperheeseen kuuluvat tortillat, salsat, erilaiset majoneesit ja muut kastikkeet sekä mausteseospussit. Lisäksi pakasteesta löytyvät lämmitystä vaille valmiit burritot.

“Meksikolaisen ruoan inspiroimat maut valloittavat lautasten lisäksi myös sydämiä, sillä kotikokit kaipaavat makuelämyksiä silloinkin, kun aikaa kokkailulle on vähän. Suosion taustalla on tex mex -ruuan helppous ja muokattavuus. Tacot, tortillat ja burritot valmistuvat ilman suurta vaivaa, ja niitä on helppo muokata erilaisiin toiveisiin ja ruokavalioihin sopivaksi”, Berglund sanoo.

“Kuluttajat ovat yhä enemmän kiinnostuneita Meksikosta inspiroituneista mauista ja tex mex -tuotteista. Esimerkiksi pienet tortillaletut ja tostadat ovat varmasti tuttuja tex mex-ruoasta innostuville. Myös vegaanisuus kiinnostaa kuluttajia yhä laajemmin, ja sen merkitys tulee varmasti kasvamaan myös tex mex -tuotekategoriassa”, Erkkilä lisää.

Takaisin ylös