Kysely: Laaja valikoima ruoan verkkokaupassa hintatasoa ja toimituksen nopeutta tärkeämpää

Laaja valikoima nousi kuluttajien näkemyksissä kärkeen, kun heitä pyydettiin arvioimaan ruoan verkkokaupan tärkeimpiä ominaisuuksia. Ruoan verkko-ostamiseen suomalaiset suhtautuvat tällä hetkellä avoimin mielin. Tiedot selviävät K-ryhmän teettämästä Ruokaostosten tekeminen verkosta -kyselytutkimuksesta, jossa selvitettiin kuluttajien suhdetta ruoan verkkokauppaan.

Kyselytutkimuksessa* laajaa tuotevalikoimaa piti tärkeimpänä ominaisuutena 45 prosenttia vastaajista, kun valittavina olivat verkkokaupan keskeiset tekijät: laaja valikoima, edullinen hintataso tai nopea toimitus. Valikoiman merkitys nousi esiin myös hyvästä ruoan verkko-ostoskokemuksesta kysyttäessä, sillä 84 prosenttia vastaajista pitää laajaa tuotevalikoimaa erittäin tai melko tärkeänä.

”Asiakkaat osaavat selvästi jo odottaa verkkokaupalta laajaa valikoimaa. Olemme pitkään panostaneet siihen, että tuttu kaupan valikoima – paikalliset erikoisuudet, palvelutiskin herkut ja kaupan omat tuotteet mukaan lukien – ovat asiakkaiden saatavilla kätevästi myös verkon kautta”, Keskon ruoan verkkokaupan ja digitaalisten palvelujen johtaja Antti Rajala kertoo.

Suomalaisten asenteet ruoan verkko-ostamista kohtaan ovat positiivisia: yli 2 200 vastaajasta 70 prosenttia joko on tehnyt ostoksia ruoan verkkokaupasta tai voisi sitä harkita. Niiden parissa, jotka verkko-ostoksia eivät ole tehneet, suurimmat syyt kivijalkakaupan suosimiselle olivat halu valita tuotteet itse sekä se, että kaupassa käynti on mieluista.

”Tämä tulos tukee visiotamme, että tulevaisuuden ruokakauppa on verkon ja kivijalan liitto. Molempia tulee siis kehittää. Tuotteiden valitsemiseen liittyvästä huolesta päästään yleensä ensimmäisen tilauksen saapuessa. Verkkokaupan keräilijät on koulutettu keräämään tuotteet huolella ja kuin itselle”, Rajala toteaa.

Kuluttajilla käytännönläheinen suhtautuminen verkkokaupan elämyksellisyyteen

Hyvässä ruoan verkko-ostoskokemuksessa alustan käytettävyydellä on kyselyn mukaan merkittävä rooli. Tärkeimmiksi ominaisuuksiksi nousivat se, että tuotteita voi hakea hakutoiminnon avulla (93 %), helppokäyttöisyys/yksinkertaisuus (92 %), alennus- ja tarjousmerkintöjen selkeä esittäminen (88 %) sekä verkkosivuston miellyttävä ja selkeä ulkonäkö (88 %) ja kuvat, joista on helppo tarkastella tuotteita (88 %).

Elämyksellisemmistä ominaisuuksista kysyttäessä tärkeimpinä kuluttajat pitivät esimerkiksi ilmaisia tuotenäytteitä (67 %), sitä että verkkokaupan näkymää voi muokata itselle sopivaksi (62 %) ja mahdollisuutta tehdä tuotevertailuja (58 %). Sen sijaan esimerkiksi liikkuvasta kuvasta ruoan verkkokaupassa on kiinnostunut vain 15 prosenttia vastaajista.

”Olemme selvittäneet ja pohtineet viime aikoina paljon sitä, miten kivijalkakaupan tarjoamaa elämyksellisyyttä voisi tuoda myös verkon puolelle. Vastausten perusteella kuluttajat suhtautuvat verkkokaupan elämyksellisyyteen melko käytännönläheisesti: se rakentuu monipuolisen hyötykokemuksen ympärille eli toimivuus, sujuvuus ja helppous alusta loppuun korostuvat. Uskomme kuitenkin, että verkkokaupan käytön lisääntyessä myös kuluttajien odotukset kasvavat, ja siksi on tärkeää kehittää palvelua koko ajan asiakkaiden odotusten täyttämiseksi – tai mieluummin ylittämiseksi”, Rajala sanoo.

Ruoan verkkokauppa kehittyy nyt harppauksin

”Entistä monipuolisempiin odotuksiin vastaamiseksi ruoan verkkokauppaa kehitetään nyt monella polulla. Vaikka tutkimuksenkin mukaan perinteinen seuraavan päivän kotiinkuljetus on suosituin toimitustapa, pikatoimituksen kokee tarpeisiinsa sopivaksi noin 40 prosenttia vastaajista. Olemme syksyn aikana laajentaneet verkkokaupan pikatoimitusten tarjontaa ja palvelun saama suosio on ollut yllätys”, Rajala kertoo.

Toimitusmuodoista myös noutovaihtoehtoa kehitetään K-ryhmässä entistä asiakasystävällisemmäksi ja uusia ratkaisuja, kuten laajempia, jopa yöhön ajoittuvia noutoaikoja sekä entistä helpommin havaittavia K-Nouto-pisteitä kokeillaan syksyn aikana.

”Ostokset saa noudettaessa mukaan nyt minuuteissa. Noudon osuus verkkokauppatoimituksissa on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna erittäin pieni, joten kasvun varaa on: Ruotsissa osuus on 50 prosenttia, mutta esimerkiksi K-kaupoissa 36 prosenttia – pääkaupunkiseudulla vain noin 20 prosenttia. Vaihtoehdon kehittämiselle on siis tarvetta, ja se onkin yksi verkkokaupan kasvun edellytyksistä Suomessa”, Rajala summaa.

*Kyselytutkimus toteutettiin Nepan K-Kylä-kuluttajapaneelissa 3.9.–8.9.2021 ja siihen vastasi yhteensä 2 283 18–74-vuotiaista henkilöä ympäri Suomen. Aineisto painotettiin iän ja sukupuolen suhteen väestöjakaumaa vastaavaksi. Tulosten raportoinnissa on kysymyskohtaisia eroja n-luvuissa riippuen kysymyksen kohderyhmästä. Vastaajista 39 % ei ole käyttänyt ruoan verkkokauppaa, mutta voisi harkita, 31 % on ainakin kokeillut ja 30 % ei ole käyttänyt eikä ole kiinnostunut kokeilemaan.


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös