Tonnikalan alkuperä selville aiempaa helpommin - kaikkiin Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeisiin alkuperästä ja reitistä kertovat QR-koodit

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 29.4.2021 KLO 13.00 Miltä mereltä K-kaupoissa myytävä tonnikala on kotoisin ja onko se kestävästi pyydetty? Asiakkaat voivat jatkossa tarkistaa tonnikalan alkuperätiedot entistä helpommin jo kaupassa, sillä K-ryhmä lisää Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeisiin niiden alkuperästä ja reitistä kertovat QR-koodit. Ensimmäiset QR-koodilliset tonnikalasäilykkeet ovat jo kaupoissa.

Ensimmäisiä QR-koodin kylkeensä saaneita tonnikalasäilykkeitä on Pirkka-teriyakitonnikala. QR-koodin avulla asiakas pääsee tutustumaan tarkemmin tuotteen alkuperään, tehtaaseen ja pyyntimenetelmiin K-ryhmän Tuotteiden jäljillä -sivustolla.

“Haluamme helpottaa asiakkaiden valintoja jo kaupassa. Kerromme, miltä mereltä ja millä menetelmällä tonnikala on pyydetty sekä mitä lajia se on. Kuvaamme sitä, miten valvomme tuotteen laatua ja vastuullisuutta, sekä esittelemme tavarantoimittajamme ja tuotteen valmistaneen tehtaan. Suosimme pitkäaikaisia, vakiintuneita tavarantoimittajia; esimerkiksi Pirkka-teriyakitonnikalan tavarantoimittajan kanssa olemme tehneet yhteistyötä jo yli 30 vuotta”, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma.

Kaikkiin Pirkka- ja K-Menu-tonnikalatölkkeihin tulee QR-koodit vuoden 2021 aikana sitä mukaa kuin uudet tuote-erät tulevat kauppoihin.

Kalastuksen kestävyyttä valvotaan monin tavoin

K-ryhmä edistää kestävää kalastusta ja merien ekosysteemien säilymistä yhteistyössä viranomaisten, järjestöjen ja tavarantoimittajiensa kanssa. Kalastuksen kestävyyttä valvotaan lainsäädännöllä, kalastusalueilla ja -kiintiöillä, sertifioinneilla ja auditoinneilla.

K-ryhmän kalahankintoja ohjaa jo 12 vuotta voimassa ollut K-ryhmän kala- ja äyriäislinjaus, jota päivitetään vuosittain WWF:n kalaoppaan suositusten mukaisesti.

”Linjauksemme mukaisesti Keskon, Kespron, K-ruokakauppojen ja Kalatukku Erikssonin valikoimissa ei ole WWF:n kalaoppaassa punaisella liikennevalolla merkittyjä eli vältettäviä lajeja. Hyväksymme valikoimiimme ainoastaan kalalajikkeita, joiden pyyntimenetelmät ja kalastusalueet eivät vahingoita kalakantoja. Valikoimapäätöksissä suosimme kestäviä kalakantoja sekä MSC- ja ASC-sertifioituja toimittajia”, K-ryhmän vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo sanoo.

K-ryhmä edellyttää, että sen omien elintarvikebrändien valmistajilla on kansainvälinen tuoteturvallisuuden varmentava sertifiointi.

K-ryhmä varmentaa tonnikalatoimittajiensa tehtaiden sosiaalisen vastuun kolmannen osapuolen suorittamilla amfori BSCI -auditoinneilla. Kahden vuoden välein tehtävissä amfori BSCI -auditoinneissa valvotaan tehtaiden työoloja, mm. työturvallisuutta, työntekijöiden palkkausta, työaikoja ja sitä, ettei tehtaissa käytetä lapsi- tai pakkotyövoimaa.

“Kerromme Tuotteiden jäljillä -sivustollamme kaikkien tonnikalatavarantoimittajiemme tehtaiden viimeisimpien auditointien ajankohdan”, Kalervo sanoo.

Lisää tietoa muidenkin tuotteiden alkuperästä 

Lisätäkseen toimitusketjujensa läpinäkyvyyttä K-ryhmä julkaisi syksyllä 2020 Tuotteiden jäljillä -sivuston, jossa kerrotaan K-ryhmän kaupoissa myytävien tuotteiden alkuperästä ja reitistä kaupan hyllylle.

Sivustolla kerrotaan kaikkien Pirkka- ja K-Menu-tonnikalasäilykkeiden lisäksi Pirkka Reilun kaupan ruusujen ja PROF Timber -puutavaran alkuperästä ja reitistä K-kauppoihin. Sivustolle lisätään jatkossa asiakkaiden ja muiden sidosryhmien toivomia tuotteita.

Lue lisää Tuotteiden jäljillä -sivustolta: https://www.kesko.fi/jaljilla/

Lue lisää Pirkka-teriyakitonnikalasäilykkeestä lukemalla tölkin QR-koodi tai suoraan osoitteesta: https://www.kesko.fi/tuna45 .

Lisätietoja:
Myynti- ja omat brändit -johtaja Tuuli Luoma, K-ryhmä, puh. +358 407 451 875
Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, K-ryhmä, puh. +358 50 306 4081
K-ryhmän viestintä, puh. +358 10 53 50200,
 viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on 14 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 39 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi 

Takaisin ylös