Suomen ensimmäinen Reilun kaupan tuote oli Pirkka Reilun kaupan kahvi vuonna 1999. Nykyisin K-ruokakaupoista löytyy yli 200 Reilun kaupan tuotetta. K-ruokakauppojen suosituimpia Reilun kaupan tuotteita vuodesta toiseen ovat Pirkka Reilun kaupan kukat, banaani ja kahvi. Pirkka Reilun kaupan kukan vartta myytiin vuonna 2024 yhteensä 59,8 miljoonaa.
Reilun kaupan lisää on kertynyt vuosina 2009–2024 yhteensä lähes 9 miljoonaa. Lisää käytetään mm. terveydenhoitoon, koulutukseen, asumiseen, pienlainoihin sekä ympäristönsuojeluun
K-ryhmä ja Reilu kauppa ovat solmineet yhteistyösopimuksen vuosille 2025-2027. Yhteistyö keskittyy maataloustuotteiden globaaleihin tuotantoketjuihin ja riskien vähentämiseen alkutuotannossa.
Reilu kauppa edistää työntekijöiden oikeuksia ja ympäristövastuuta
Taloudellinen vastuu: Viljelijöille maksetaan myymistään tuotteista vähintään Reilun kaupan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Lisäksi viljelijät saavat koulutusta, josta on heille hyötyä sekä viljelyssä että kaupankäynnissä. Suurtilojen työntekijöille maksetaan vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa. Viljelijät päättävät lisien käytöstä, ja tyypillisesti lisä käytetään tuotannon ja yhteisön elinolojen parantamiseen.
Sosiaalinen vastuu: Reilu kauppa edellyttää pienviljelijäyhteisöiltä demokraattista ja läpinäkyvää päätöksentekoa. Suurtilojen työntekijöillä tulee olla järjestäytymisoikeus ja turvalliset työolot.
Ihmisoikeudet: Pakkotyö ja lapsityövoiman hyväksikäyttö ovat Reilussa kaupassa kiellettyjä.
Ympäristövastuu: Reilu kauppa asettaa viljelylle tiukat ympäristökriteerit. Haitallisten torjunta-aineiden käyttö on kielletty ja sallittujen kemikaalien varastoinnille ja käytölle on laadittu tarkat säännöt. Olennaista on huomioida sekä viljely-ympäristön että viljelyyn osallistuvien ihmisten hyvinvointi. Ehkäistäkseen metsäkatoa Reilun kaupan kahvin ja kaakaon kriteerit kieltävät arvokkaan metsän kaatamisen.