Autokaupan strategia

Autokaupassa Keskon strategisena tavoitteena on tarjota autoalan paras asiakaskokemus sekä markkinaa parempi kehitys kaikilla liiketoiminta-alueilla, uusissa autoissa, käytetyissä autoissa ja palveluissa. Tavoittelemme myynnin ja tuloksen vahvaa kehitystä. Kasvustrategia perustuu vahvaan yhteistyöhön maailman johtavan autovalmistajan Volkswagen-konsernin sekä Porsche-konsernin kanssa, digitalisaation aiempaa laajempaan hyödyntämiseen, operatiivisen tehokkuuden parantamiseen sekä kaikkien liiketoiminta-alueiden myynnin kasvattamiseen. Urheilukaupassa jatkamme vahvana markkinajohtajana.

K-Auto on autokaupan johtava toimija Suomessa. Auto­kaupan liiketoiminta koostuu uusien autojen maahan­tuonnista ja myynnistä, käytettyjen autojen kaupasta, kattavista huolto- ja korjaamopalveluista, leasing-palvelusta sekä K-Latauksesta. K-Auton yli 1,3 miljoonaa asiakasta palvelee noin 1 300 autoilun ammattilaista. K-Auton myymiä ja maahantuomia automerkkejä ovat Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA-, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot Suomessa sekä SEAT & CUPRA osalta myös Baltiassa.
Toimialaan kuuluu myös Keskon urheilukauppa.

Autokaupan strategiset fokusalueet 

  • Toteutettu suuri uudistuminen luo vankan pohjan seuraavalle strategiakaudelle. Ei suuria muutostarpeita strategiaan.
  • Tasapainoinen liiketoimintaportfolio: uudet autot, käytetyt autot, palvelut. Koko arvoketjussa läsnäolo maksimoi elinkaarikannattavuutta ja vähentää liiketoimintakohtaisten negatiivisten markkinasyklien vaikutusta.
  • Tavoitteena orgaaninen, kannattava ja markkinaa vahvempi kasvu kaikissa liiketoiminnoissa. Mahdollisia yritysjärjestelyjä arvioidaan mahdollisuuksina ilman välttämättömyyttä toteuttamiselle.
  • Voittajatiimi nostaa K-Auton sisäisesti ja ulkoisesti seuraavalle tasolle. Parhaat ammattilaiset haluavat työskennellä voittavissa tiimeissä ja paras tiimi tarjoaa erinomaisen asiakaskokemuksen.

Toimintaympäristö 

Talouden epävarmuus

  • Nopean laskun jälkeinen hidas elpyminen alkanut
  • Heikko kuluttajaluottamus ja korkea korkotaso hidastavat elpymistä

Käytetyt autot

  • Merkittävä markkina Suomessa
  • Kuluttajien välinen kaupankäynti ollut merkittävää
  • Markkina ammattimaistuu ja kuluttajien välinen kauppa vähenee

Käyttövoimat

  • Polttomoottoriautot ja sähköautot ovat valtavirtaa
  • Sähköistymisen kasvusuunta on selkeä
  • K-Auton asema ja automallisto autoilun sähköistymisessä on vahva

Uudet toimijat

  • Autokaupan toimintamallit sekä roolit jakeluketjussa muuttuvat
  • Uusia autobrändejä tulee markkinalle

Digitalisaatio

  • Kuluttajat omaksuvat yhä vahvemmin digikanavia
  • Digitalisaatio tehostaa toimintaa
  • Monikanavainen myynti kasvaa

kesko-autokauppa_FI.svg

 

Lue lisää Keskon vuosiraportista. 

Markkinat

Vuonna 2024 Suomessa ensirekisteröitiin 74 072 uutta henkilöautoa ja 9 735 pakettiautoa. Henkilöautojen ensirekisteröintimäärä jäi 15,4 % vähäisemmäksi kuin edellisenä vuonna. Pakettiautojen ensirekisteröinnit laskivat 11,7 %.

Kaikista Suomessa vuonna 2024 ensirekisteröidyistä henkilöautoista ladattavia oli 49,6 %, joista 29,5 % oli täyssähköautoja ja 20,1 % ladattavia hybridejä.

K-Auton maahantuomien henkilö- ja pakettiautojen ensirekisteröinnit olivat yhteensä 11 942 autoa (ei sisällä matkailuautoja).

Markkinaosuudet

K-Auton markkinaosuus ensirekisteröinneistä Suomessa oli 14,5 % (Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA, Porsche- ja Bentley-henkilöautot sekä Volkswagen Hyötyautot yhteensä, ei sisällä matkailuautoja)

  • Volkswagen-henkilöautot 9,1 %
  • Audi 3,5 %
  • SEAT ja CUPRA 0,86 %
  • Porsche ja Bentley 0,59 %
  • Volkswagen-pakettiautot 18,0 %

Rekisteröintitilastojen lähde: Netwheels/Autoalan Tiedotuskeskus

Urheilukauppa

Urheilukaupan markkinat Suomessa olivat noin 1,3 mrd. euroa (-11,3 %) vuonna 2024 (Muoti- ja urheilukauppa ry). Keskon urheilukaupan (Intersport, Budget Sport ja Kesport) markkinaosuus oli yhteensä noin 23 %. Kilpailijat: XXL, Stadium, hypermarketit ja verkkokaupat.

 K-ryhmän autokauppa 

Kauppojen lukumäärä

Vähittäis- ja yritysasiakasmyynti, alv 0 %, milj. €

 

2024

2023

2024

Muutos, %

Autokauppa

47

49

1 011,0

-6,8

Urheilukauppa

61

62

241,5

-7,6

Autokaupan toimiala yhteensä

108

111

1 252,4

-7,0

Vuoden 2024 lopussa Intersportilla oli 51 ja Budget Sportilla 10 kauppaa Suomessa.

Autokaupan avainlukuja

 

2024

2023

Liikevaihto, milj. e

   

1 209,4 

1 262,3 

  Autokauppa

   

1 040,9 

 1 078,6

  Urheilukauppa

   

168,7

183,9 

Liikevoitto, vertailukelpoinen, milj. e

   

69,3 

82,6 

  Autokauppa

   

61,7

73,1 

  Urheilukauppa

   

7,6 

9,5 

Liikevoitto-%, vertailukelpoinen

   

5,7

6,5

  Autokauppa

   

5,9 

6,8 

  Urheilukauppa

   

4,5 

5,1 

Sidotun pääoman tuotto, %, vertailukelpoinen

   

13,8 

15,8 

Investoinnit, milj. e

   

89,0

80,3 

Henkilökunta keskimäärin

   

1 556 

1 531 

Kiinteistöt

 

2024

2023

Omistuskohteet, pääomat, milj. €

 

40

42

Omistuskohteet, pinta-ala, 1 000 m²

 

53

53

Vuokrakohteet, pinta-ala, 1 000 m²

 

172

163

Takaisin ylös