Tuottajalle kiitos -stipendi jaetaan tänä keväänä seitsemättä kertaa. Stipendin jakavat Vaasan Oy, K-ryhmä ja ProAgria. Tänä vuonna stipendihaussa etsittiin erityisesti viljan viljelyyn tai jatkojalostukseen liittyviä innovaatiota ja ideoita.
Hakemuksiin toivottiin ehdotuksia laadukkaan viljan kestävään ja kannattavaan tuottamiseen ympäristö-, ilmasto- ja luonnon monimuotoisuustavoitteet huomioon ottaen. Stipendien avulla haluttiin palkita myös aloitteita hyväksi koettujen tuotantomenetelmien levittämiseksi muille viljelijöille vertaistukiverkostojen kautta. Hakemuksia tuli kaikkiaan 28, joiden joukosta tuomaristo valitsi kuusi parhaiten hakukriteerit täyttävää stipendin saajaa.
Tuottajalle kiitos -stipendi on alan merkittävin innovaatiojärjestelmä, joka tuottaa uusia ideoita, innovaatioita ja kokeiluja, joista on myös syntynyt alalle uusia toimintatapoja.
''Monissa hakemuksissa on hyvin mietitty, miten kokeiluja käytännössä tehdään ja erityisesti, miten tuloksia jaetaan muiden viljelijöiden kesken'', sanoo yhteiskuntasuhde- ja vastuullisuusjohtaja Suvi Anttila ProAgria Keskusten Liitosta.
''Tuottajalle kiitos -stipendihaun kautta saamme kiinnostavan katsauksen viljelijöille ajankohtaisiin ja tärkeisiin kysymyksiin sekä niihin kehitettyihin uudenlaisiin ratkaisuihin. Stipendien avulla voimme tarjota konkreettista tukea noiden ratkaisujen toteuttamiseen ja sitä kautta rakentaa yhdessä parempaa tulevaisuutta kotimaiselle viljelylle ja ruualle'', toteaa Vaasan Oy:n liiketoimintajohtaja Minna Cousins.
Tuottajalle kiitos -yhteistyöllä tukea alkutuotantoon
Tuottajalle kiitos -yhteistyön tarkoituksena on jakaa rahallista tukea ruokaketjun alkupäähän mahdollisimman suoraan ja hyödyllisellä tavalla. K-ruokakauppojen valikoimaan ovat jo vuodesta 2015 lähtien kuuluneet Tuottajalle kiitos -tuotteet, joiden myyntihinnasta osa tuloutetaan suoraan alkutuottajille.
''Arjen valinnoilla jokainen meistä voi tukea suomalaista ruoantuotantoa ja olla mukana varmistamassa, että kotimaista ruokaa on saatavilla myös tulevaisuudessa. Tuoreen kyselytutkimuksemme mukaan kotimaisen tuotannon tukeminen on yhä tärkeämpää asiakkaillemme – peräti 79 prosenttia kertoo ostavansa suomalaisia tuotteita tukeakseen kotimaista tuotantoa, K-ryhmän tavarakaupasta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Harri Hovi kertoo.