Ruokahävikin vähennystyö etenee vauhdilla – K-ryhmä saavutti vuoden 2025 välitavoitteen etuajassa

K-ryhmä on saavuttanut vuodelle 2025 asetetun ruokahävikin vähennystavoitteensa etuajassa. K-ruokakauppojen hävikin vähentämisessä keskeisessä roolissa ovat olleet kysynnän tarkka ennakointi, hävikkiuhan alla olevien tuotteiden hinnanalennukset ja niiden sijoittaminen hävikkihyllyihin sekä punalaputettujen tuotteiden suosio.

Ruokahävikin vähentäminen on yksi K-ryhmän vastuullisuusstrategian ja ilmastotyön keskeisistä tavoitteista. Syyskuuhun 2025 mennessä ruokahävikkiä on onnistuttu vähentämään 26 prosenttia vuoden 2019 lähtötasosta. Tavoitteena oli 25 prosentin vähennys vuoden 2025 loppuun mennessä.

’’Ruokahävikin väheneminen on monen tekijän summa ja vaatii johdonmukaista työtä läpi koko K-ryhmän. K-ruokakaupat ovat avainasemassa arjen ratkaisuissa – kaupoissa ennakoidaan tarkasti mitä tuotteita kaupan hyllylle tilataan, kuinka paljon ja minä ajankohtana. Hävikkiuhan alla olevien tuotteiden hintaa alennetaan ja ne kootaan monessa kaupassa hävikkihyllyyn. Lisäksi valtaosa K-ruokakaupoista lahjoittaa syömäkelpoista ruokaa ruoka-apuun’’, K-ryhmän päivittäistavarakaupan vastuullisuusjohtaja Timo Jäske kertoo.

Kuluneen vuoden aikana eniten ruokahävikkiä K-kaupoissa on syntynyt kilomääräisesti leipäosastolla sekä hedelmä- ja vihannesosastolla. Kuitenkin hävikkiä on onnistuttu vähentämään huomattavasti näissä tuoteryhmissä - hedelmissä jopa 14 prosenttia. Näitä hävikkiherkkiä tuotteita varten monissa K-kaupoissa on otettu käyttöön hävikkihevi- ja -leipäkassit.

Tiivistä yhteistyötä teollisuuden kanssa

K-ryhmä on tiivistänyt yhteistyötään elintarviketeollisuuden kanssa ruokahävikin minimoimiseksi.

’’Pyrimme yhdessä teollisuuden kanssa varmistamaan, että tuotantomäärät vastaavat mahdollisimman hyvin tarvetta. Käymme läpi, mistä tuoteryhmistä ja tuotteista hävikkiä syntyy, ja etsimme yhdessä keinoja sen vähentämiseen. Yhteistyön avulla haluamme myös varmistaa, että asiakkaille on tarjolla tuotteita oikeassa pakkauskoossa. Muun muassa näillä toimilla tavoittelemme ruokahävikin puolittamista vuoteen 2030 mennessä’’, Jäske jatkaa.

Myös kuluttajilla tärkeä rooli hävikin vähentämisessä

Punalaputetut, alennettuun hintaan myytävät tuotteet ovat jo pitkään olleet suosittuja asiakkaiden keskuudessa, ja niiden kasvanut kysyntä on osaltaan vauhdittanut ruokahävikin vähenemistä K-ruokakaupoissa. K-ryhmän syyskuussa toteuttaman kyselytutkimuksen* mukaan 71 prosenttia ostaa parasta ennen -päiväystä tai viimeistä käyttöpäivää lähestyviä tuotteita alennettuun hintaan. Punalaputetut tuotteet ovat erityisesti pienten talouksien suosiossa ja kuluneen vuoden aikana punalaputettuja tuotteita on päätynyt yksinasuvien ostoskoriin aiempaa enemmän**.  

’’Suuri osa ruokahävikistä syntyy kotitalouksissa, joten on tärkeää, että myös kodeissa kiinnitetään entistä enemmän huomiota hävikin vähentämiseen. Kuluttajaliiton Hävikkiviikkoa vietetään 22.–28.9. ja tänä vuonna kampanja kannustaa kokeilemaan, millaista ruokaa eilisen tähteistä voi valmistaa tai tuunata. Tässä hyvänä apuna toimii esimerkiksi K-Ruoka.fi, jonne voi syöttää jääkaapista löytyvän raaka-aineen ja palvelu ehdottaa siitä valmistettavia reseptejä’’, Jäske kertoo.

*K-Barometri syyskuu 2025: Mitä seuraavista teet nyt itse arjessasi? Kaikki vastaajat, N=808
**K-ryhmän myyntidata (9/2024-8/2025)


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös