Näissä jouluruoissa suositaan eniten valmiita vaihtoehtoja – yksi tuote yllättää
Näissä jouluruoissa suositaan eniten valmiita vaihtoehtoja – yksi tuote yllättää
15.12.2025
Helppouden ja vaivattomuuden kaipuu näkyy yhä enemmän myös suomalaisten joulupöydissä, ja K-ryhmän kyselyn* mukaan yli 90 % hyödyntääkin joulun ruoissa jotain valmisruokia tai puolivalmiita ratkaisuja. Useimmiten valmiina kerrotaan ostettavan joululaatikoita, pipari- ja torttutaikinoita, valmiita pipareita ja rosollia. Yllättäjä on valmisriisipuuro, jota harva kertoo ostavansa valmiina mutta jonka myynti on siitä huolimatta selvässä kasvussa.
Kaikista joulun ruoista ehdottomasti eniten suomalaiset kertovat ostavansa valmiina joululaatikoita. K-ryhmän kyselyvastaajista 66 % kertoo ostavansa jotain laatikoita täysin valmiina kaupasta.
”Laatikot ovat kinkun ja kalojen ohella monille niitä tärkeimpiä joulun ruokia, ja perinteinen kolmikko eli peruna-, porkkana- ja lanttulaatikko ovat vuodesta toiseen myydyimmät versiot. Vaikka laatikoille on kysyntää kaikissa asiakasryhmissä, on pientä myynninkorostumaa havaittavissa vanhemmissa ikäpolvissa”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Kirsi Romppainen.
Moni kyselyvastaaja tosin mainitsi laatikot myös ruokana, joka heidän mielestään kuuluu ehdottomasti valmistaa jouluna itse. Näissä avoimissa vastauksissa korostui kuitenkin laatikoista juuri tietty versio, nimittäin imelletty perunalaatikko.
Paahdettu voi, cappucino vai pistaasi? Pipareissa ja joulutortuissa jylläävät trendimaut
Pipareita kertoo ostavansa valmiina kaupasta 36 % kyselyn vastaajista, ja erityisesti valmiina ostaminen korostuu nuoremmissa ikäluokissa ja yksinasuvilla. Vaikka perinteiset paksummatkin piparit ovat edelleen monien suosiossa, on uutta tarjontaa tullut viime vuosina erityisesti maustettuihin ohuisiin piparkakkuihin. Perinteisen kardemumman lisäksi valikoimista löytyy nykyisin esimerkiksi appelsiinin, toffeen ja kahvin makuisia pipareita.
”Tämän vuoden maustetuista uutuuksista toistaiseksi eniten kysyntää näyttää olleen Annaksen cappuccinon makuisilla pipareilla, makuyhdistelmä on varmasti saanut monet kahvin ystävät kokeilemaan tuotetta. Suosio näyttää korostuvan erityisesti hieman vanhemmilla ikäryhmillä. Lisäksi kotimaisen Elosen Momma-pipariuutuus paahdetun voin maussa on herättänyt paljon kiinnostusta”, kertoo Keskon tuotepäällikkö Suvi Harjapää.
Myös joulutorttu- ja piparitaikina ostetaan usein valmiina (54 %). Joulutortuissa trendaavat tänäkin vuodet erilaiset uudet täytevaihtoehdot, joita löytyy myös valmiina K-ruokakauppojen paistopisteiltä, kuten Fazerin glögikuula-joulutorttu ja joulutorttu Aura-juustolla.
Riisipuurossa valmis kasvaa, mutta tekeekö aatto poikkeuksen?
Valmiina ostettavien joukossa yllättäjä on riisipuuro: sitä kertoo ostavansa valmiina vain 7 % kyselyn vastaajista. Riisipuuro saikin samassa kyselyssä eniten mainintoja ruokana, joka monista kuuluu tehdä alusta asti itse. Erityisesti moni mainitsi sen valmistamisen itse perinteeksi jouluaaton aamuna.
Tästä huolimatta valmisriisipuuron myynti on kuitenkin viime vuodet kasvanut voimakkaasti, ja esimerkiksi kuluvan vuoden tammi-lokakuussa riisipuuroa on myyty jo 10 % enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Viime vuosina perinteisen riisipuuron rinnalle kauppoihin on tullut tarjolle myös täysin uudenlaisia herkutteluun soveltuvia riisipuuroja, kuten esimerkiksi vaniljan ja piparin makuiset valmisriisipuurot. Ne ovat houkutelleet myös kokonaan uutta asiakasryhmää ostoksille.
”Erityisesti piparinmakuiset uutuudet ovat tänä syksynä houkutelleet uusia kuluttajia puurohyllylle. Tuotteet ovat kiinnostaneet erityisesti lapsiperheitä ja nuorta kohderyhmää, kun taas perinteiset riisipuurot ovat enemmän aikuis- ja eläkeläistalouksien suosiossa”, kertoo Kirsi Romppainen.
Mitä valmiita tai puolivalmiita tuotteita hyödynnät itse jouluisin?
Joululaatikot 66 %
Joulutorttu- ja/tai piparitaikina 54 %
Valmiit piparit 36 %
Valmis rosolli 34 %
Valmiiksi paistetut kinkut tai kalkkunat (esim. siivut) 19 %
Juuressoseet joululaatikkoon 17 %
Valmiiksi paistetut joulutortut 12 %
Valmis riisipuuro 7 %
En hyödynnä (puoli)valmiita tuotteita, vaan teen haluamani ruoat alusta asti itse 8 %
*Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2025. Vastaajamäärä 1113, tulokset painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.