Kasviproteiinituotteiden myynti kasvanut K-ruokakaupoissa
Kasviproteiinituotteiden myynti kasvanut K-ruokakaupoissa
21.10.2025
Lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti on lähtenyt nousuun K-ruokakaupoissa usean vuoden laskun jälkeen. Kuluneen vuoden aikana kasvu on ollut yli 5 prosenttia. Taustalla vaikuttaa paitsi asiakkaiden lisääntynyt kiinnostus kasviproteiineihin myös valikoiman laajentuminen uutuustuotteilla.
Kasviproteiinien suosio kasvoi vuosina 2018–2021 yli 80 prosenttia, jonka jälkeen myynti kääntyi laskuun useamman vuoden ajaksi. Syksyllä 2024 kasviproteiinien myynti lähti uudelleen kasvuun ja erityisesti alkuvuodesta 2025 kasviproteiinituotteita päätyi yhä useamman ostoskoriin.
Kuluneen vuoden aikana tofun myynti on kasvanut peräti 20 prosenttia verrattuna edellisvuoteen. Papu-, kikherne- ja linssisäilykkeiden myynti on noussut lähes 15 prosenttia ja kuivahyllyn soijaproteiinien 10 prosenttia. Kasvua on ollut myös kylmähyllystä myytävien lihaa korvaavien kasviproteiinien myynnissä yli 4 prosenttia.
’’Kasviproteiinien lisäksi kasvua on nähty myös vihannesten ja hedelmien myynnissä. Taustalla voi vaikuttaa viime vuoden lopulla julkaistut uudet kansalliset ravitsemussuositukset. Toisaalta valikoimiin on myös tuotu asiakkaita kiinnostavia uutuustuotteita, jotka ovat vauhdittaneet kasviproteiinien myyntiä’’, sanoo K-ryhmän tavarakaupan ja vastuullisuuden johtaja Harri Hovi.
Myös kasvipohjaisten juomien suosio jälleen nousussa
Kasvipohjaisten maitoa korvaavien juomien suosio kasvoi vauhdikkaasti useamman vuoden ajan, kunnes myynti alkoi tasaantua noin kolme vuotta sitten. Kesällä 2025 kulutus kääntyi jälleen kasvuun. Myynnistä merkittävän osan muodostavat kaurapohjaiset barista-juomat. Erityisen suosittuja kasvipohjaiset juomat ovat nuorten ja lapsiperheiden keskuudessa.
Kasvipohjaisten tuotteiden myynninosuuden kasvattaminen osa K-ryhmän vastuullisuusstrategiaa
Kasvipohjaisten tuotteiden kysyntää tuetaan K-ruokakaupoissa monipuolisella valikoimalla. K-ryhmän omien merkkien sarjoista löytyy jo lähes 200 täysin vegaanista tuotetta ja valikoimaa kehitetään jatkuvasti.
’’Vauhditamme kasvipohjaisten tuotteiden myyntiä myös kampanjoiden avulla sekä tarjoamalla niitä osana Pysyvästi edullinen -valikoimaa. Lisäksi tarjoamme asiakkaillemme henkilökohtaisia, viikoittain vaihtuvia tarjouksia, jotka perustuvat ostohistoriaan. Eli jos asiakas ostaa usein kasvipohjaisia tuotteita, hän saa niistä myös tarjouksia’’, Hovi kertoo.
K-Ruoka-sovelluksen avulla asiakkaat voivat seurata palkokasvien, kasviproteiinien ja punaisen lihan kulutustaan sekä verrata omia ostostietoja kansallisiin ravitsemussuosituksiin. Palvelussa voi seurata myös omien ostosten ilmastotasoa.
*Myynti ajanjaksolla 1-9/2025 verrattuna sitä vastaavaan ajanjaksoon edeltävänä vuonna 1-9/2024