Hyvä Joulumieli -keräys kotimaan vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi on jälleen käynnissä. Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton vuosittainen keräys jatkuu aina jouluaattoon asti.

Suklaajoulukalenterit pitävät paikkansa suomalaisten ykkössuosikkeina, selviää K-ryhmän tuoreesta kyselytutkimuksesta*. Suklaakalenterin suunnittelee ostavansa 64 % vastaajista. Suklaakalentereiden jälkeen suosituimpia ovat karkki- ja kuvakalenterit.
K-ruokakauppojen osto- ja myyntidatasta kuitenkin ilmenee, että myös erikoisemmat joulukalenterit kiinnostavat suomalaisia tänä vuonna. Yksittäisistä kalenterista suosituimpien joukkoon ovat tässä kohtaa vuotta nousseet Mauri Kunnas maitosuklaajoulukalenteri, Red Bull joulukalenteri, Pringles joulukalenteri, Elovena annospikapuurojoulukalenteri ja Nocco joulukalenteri.
Myös suomalaisten suosikkimaut salmiakki ja lakritsi korostuvat tänä vuonna osto- ja myyntidatassa, vaikka ne eivät suosituimpien kalentereiden joukkoon ylläkään: esimerkiksi Halvan Salmiakkikalenteri on viime vuodesta kasvattanut myyntiään yli 10 prosentilla ja Kouvolan Lakritsin kalenteri lähes 15 prosentilla.
Kalenteritrendi jälleen kääntymässä?
Viime vuosien suuri trendi jatkuu vahvana eli aikuiset ostavat tänäkin vuonna valtaosan joulukalentereista itselleen tai toiselle aikuiselle. Ilmassa on kuitenkin pieniä merkkejä trendin kääntymisestä. Tämän vuoden kyselytutkimuksen perusteella kalenterin hankinta itselle tai toiselle aikuiselle on hieman vähentynyt, kun vertaa vastaavaan kyselyyn viime vuodelta.
Samaan aikaan on nähtävissä hienoista nousua lastenkalentereiden myynnissä, selviää osto- ja myyntidatasta.
”Vähän näyttäisi siltä, että lapsille suunnatut kalenterit herättävät tänä vuonna erityistä kiinnostusta. Uutuuksista esimerkiksi Disney Lilo & Stitch -kalenteri on löytänyt tiensä monen ostoskoriin”, kertoo Keskon irto- ja sesonkimakeisten tuotepäällikkö Katri Melander.
Myös lelukalenterit kiinnostavat suomalaisia.
”Lelukalentereista suosituimmaksi näyttää nousevan Schleich Horse Club 2025 -kalenteri. Niiden myynti on kasvanut neljänneksellä, kun menekkiä verrataan viime vuoden vastaavaan ajankohtaan”, sanoo Keskon käyttötavaran valikoimapäällikkö Marjut Laukkanen.
Kosmetiikkakalentereiden uusi aluevaltaus
”Suomalaiset pitävät kosmetiikkakalentereista ja se näkyy tämän vuoden myynneissäkin jo”, kertoo Keskon kosmetiikan valikoimapäällikkö Tiina Linna.
Kosmetiikkajoulukalentereissa nähdään uusia aluevaltauksia, sillä tänä vuonna K-kauppojen valikoimiin tuli tuoksukalenteri. Viime vuosien tuoksutrendi näkyy selvästi K-kauppojen myynneissä.
”Erityisesti makeat ja vaniljaiset gourmand-tuoksut ovat nyt suosittuja nuorten keskuudessa. Bugatti-tuoksut kiinnostavat nuoria miehiä, mutta tuotteita ostavat aikuisemmatkin kuluttajat – ne sopivat siis monen makuun”, sanoo Linna.
Kosmetiikkajoulukalenterit eivät ole pelkästään naisten juttu, vaan ne kiinnostavat myös miehiä.
Taloustilanne vaikuttaa kalenteriostoksilla
Ehdottomasti suurin osa suomalaisista aloittaa joulufiilistelyn hyvissä ajoin suklaalla ja makeisilla, ilmenee kyselytutkimuksesta. Vastaajista 42 % kertoo syövänsä joulusuklaita ja makeisia joulun aikaan lähes päivittäin. Vähintään kerran viikossa näillä herkuttelee 25 %.
Joulukalenterit ovat tärkeä osa suomalaisten jouluperinteitä, mutta ne myös jakavat kansaa tänä vuonna. Taloudellinen tilanne vaikuttaa monen päätökseen ostaa joulukalenteri. Osalle kyselyyn vastaajista joulukalenteri on niin tärkeä osa joulunodotusta, että siihen panostetaan jopa tavallista enemmän tänä vuonna (20 %) tai joulukalenterin sijaan säästetään mieluummin muista asioista (10 %). 38 % vastaajista puolestaan kertoo ostavansa edullisemman joulukalenterin kuin aiemmin. Osto- ja myyntidata kuitenkin osoittaa, että suomalaiset ovat rynnänneet kalenteriostoksille viime vuotta innostuneemmin.
*Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2025. Vastaajamäärä 1113, tulokset painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.
KYLLÄ
EI