Jäätelökesä 2025: Yli 100 jäätelöuutuutta – ”Turistit usein ymmällään jäätelöosastolla”
Jäätelökesä 2025: Yli 100 jäätelöuutuutta – ”Turistit usein ymmällään jäätelöosastolla”
22.05.2025
Yksi Suomen vilkkaimmista jäätelökaupoista löytyy Turun Aurajokirannasta. Nyt sen kauppias paljastaa, mitkä jäätelöt suomalaisille tänä kesänä maistuvat. K-ruokakaupoista löytyy tänä kesänä yli 100 jäätelöuutuutta vanhojen tuttujen makujen lisäksi. Yhdeksi selväksi hittijäätelöksi on noussut Friidun kasvipohjainen uutuus, jonka menekki yllätti valmistajankin.
Suomalaiset ovat jäätelökansaa, se tiedetään varmaksi. K-ryhmän kyselytutkimukseen* vastanneista 46 % kertoi syövänsä jäätelöä kesäisin vähintään kerran viikossa ja 14 % lähes päivittäin.
”Me suomalaiset olemme visusti pitäneet ykköspaikkamme Euroopan kovimpina jäätelönsyöjinä”, sanoo Keskon jäätelöistä vastaava tuotepäällikkö Saara Huikko.
Mutta mitkä ovat suomalaisten suosikkeja ja miltä näyttää tämän vuoden jäätelökesä? Kysyimme asiaa Turun K-Market Jokirannan kauppiaalta Jerko Seppälältä, joka seuraa jäätelökesää aitiopaikalta suosittujen kävelyreittien varrella.
K-ruokakaupoista löytyy tänä kesänä yli 100 jäätelöuutuutta vanhojen tuttujen makujen lisäksi. Tämän vuoden uutuuksista esimerkiksi Fazer Premium Lemon Yoghurt -kermajäätelöpuikko ja Puffet Mango ovat löytäneet faninsa, kertoo Seppälä. Myös Friidun ja Kouvolan lakritsin yhteystyössä syntynyt kasvipohjainen Sweet Liquorice -jäätelötuutti on ollut hyvin suosittu viimeisten viikkojen aikana.
”Somessa lähti selvästi jokin pyörä pyörimään, ja monet tulivat ostamaan sitä”, sanoo Seppälä.
Huikko vahvistaa, että Friidun jäätelön suosio näkyy K-ruokakauppojen myyntidatassa selvästi.
”Niiden menekki yllätti valmistajankin. Kyseinen jäätelö on ollut todellinen hitti”, kertoo Huikko.
Turun Aurajokirannassa kulkee paljon myös turisteja, joita runsaat jäätelöaltaat toisinaan ihmetyttävät, kertoo Seppälä.
”Meillä on Suomessa todella runsas jäätelövalikoima kaupoissa, joten turistit ovat usein ymmällään jäätelöosastolla. Olen huomannut, että monet heistä suosivat Magnum-puikkoja, sillä kansainvälinen brändi on tuttu.”
Puikot pysyväksi trendiksi
Suurin osa suomalaisista haluaa testata kesän uutuusjäätelöitä. K-ryhmän kyselytutkimuksen mukaan 78 % vastaajista suunnittelee maistavansa uutuusmakuja. Uuteen jäätelömakuun tartutaan useimmiten siksi, että halutaan kokeilla jotain täysin erilaista (60 %) tai makuyhdistelmä on erikoinen tai yllättävä (51 %). Myös kotimaiset ja vastuullisesti valmistetut vaihtoehdot kiinnostavat useita.
Tänä vuonna trendaavat erityisesti kirsikkajäätelöt sekä raikkaan marjaiset ja hedelmäiset maut, kertoo Huikko. Suomalaiset haluavat myös tietynlaista runsautta jäätelöihinsä, mikä näkyy kastikkeiden ja sattumien runsaudessa. Maun lisäksi muodolla on väliä: suomalaiset syövät nykyisin mieluummin jäätelöpuikkoja kuin -tuutteja, ilmenee K-ruokakauppojen myyntidatasta.
”Noin kymmenen vuotta sitten tuutit olivat suositumpia, mutta nyt puikot ovat selvästi ohittaneet ne. Tämä johtuu pitkälti premium-jäätelöiden suosion kasvusta. Premium-jäätelöiksi lasketaan muun muassa erilaiset Classic- ja Magnum-puikot”, kertoo Huikko.
K-ryhmän Ruokailmiöt 2025 -tutkimuksen mukaan kokonaisvaltainen hyvinvointi kiinnostaa suomalaisia entistä enemmän. Monet haluavat esimerkiksi löytää luonnollisempia vaihtoehtoja ruokavalioonsa. K-ruokakauppojen jäätelövalikoimasta löytyy runsaasti erilaisia jäätelövaihtoehtoja, ja esimerkiksi tämän kesän uutuus Pirkka Muumi -smoothiepuikko osaltaan vastaa tähän hyvinvointitrendiin. Puikot on valmistettu 45-prosenttisesti marjoista ja hedelmistä, ja ne ovat saaneet Sydänmerkin.
TOP5 ostetuimmat jäätelöt huhtikuusta toukokuun puoliväliin (listauksen järjestys satunnainen)
Classic jäätelö 82g kermatoffee
Puffet jäätelö 62g minttu
Magnum jäätelöpuikko 81g Classic
Pirkka Amppari juomajää 83g mansikka-appelsiini
Kingis Original jäätelö 53g vanilja
*Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä toukokuussa 2025. Kyselyyn vastasi 703 ihmistä.