Kesko on toteuttanut AutoCarreran oston - Porschen edustus VV-Autolle

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 01.12.2016 KLO 11.00 1(1)

Kesko on toteuttanut AutoCarreran oston - Porschen edustus VV-Autolle

Kesko Oyj:n tytäryhtiö VV-Auto Group Oy on ostanut Oy Autocarrera Ab:n koko osakekannan. Kaupan myötä Porschen maahantuonti ja jälleenmyynti on siirtynyt VV-Autolle.

Ostetun Oy Autocarrera Ab:n liikevaihto vuonna 2015 oli 49 miljoonaa euroa ja liikevoitto 3,3 miljoonaa euroa. Osakekauppana toteutetun yritysoston kauppahinta on noin 27 milj. euroa.

Kesko Oyj on 14.11.2016 kertonut pörssitiedotteella ostavansa AutoCarreran koko osakekannan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ilmoitti 24.11.2016 hyväksyvänsä yrityskaupan. Lupaan ei sisältynyt ehtoja.

Autokauppa on yksi Keskon strategisista kasvualueista. Kaupan myötä VV-Auto laajentaa yhteistyötään Volkswagen AG:n kanssa. Tällä hetkellä VV-Auto vastaa Volkswagenin, Audin, SEATin ja MANin maahantuonnista ja toimii merkittävänä autojen jälleenmyyjänä omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Porschen lisääminen valikoimaan kasvattaa myyntiä ja parantaa autokaupan kannattavuutta.

Kauppahinnasta maksettiin kaupantekohetkellä noin 25 miljoonaa euroa. Lisäksi kaupan osapuolten sopimien ehtojen täyttyessä maksetaan myöhemmin noin 2 miljoonaa euroa.

Kaupalla ei ole vaikutusta Kesko-konsernin tulevaisuuden näkymiin.

Pekka Lahti, toimialajohtaja, autokauppa, puh. 050 383 7663, pekka.lahti@vv-auto.fi

Lauri Peltola, johtaja, viestintä, yhteiskuntavastuu ja sidosryhmäsuhteet, puh. 010 53 22400, +358 50 570 5606, lauri.peltola@kesko.fi

Jukka Erlund, talous- ja rahoitusjohtaja, puh. 010 53 22113, jukka.erlund@kesko.fi

Kesko Oyj