Kesko Oyj:n varsinainen yhtiökokous 4.4.2011: Pääjohtaja Matti Halmesmäki kertoo Keskon laajentavan voimakkaasti toimintaansa Venäjällä

KESKO OYJ PÖRSSITIEDOTE 04.04.2011 KLO 13.00 1(2)

Kesko Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidetään tänään maanantaina 4.4.2011 klo 13 alkaen Helsingissä. Pääjohtaja Matti Halmesmäki kertoo katsauksessaan, että Ruokakesko avaa Venäjälle vuosina 2012-2013 neljä suurta päivittäistavarakauppaa, joista kaksi Pietarin ja kaksi Moskovan alueille.

"Keskon strategian mukaisesti Kesko ja K-ryhmä haluaa pysyä Suomen suurimpana kaupparyhmänä ja kasvaa markkinoita nopeammin kaikilla toimialoilla. Valituilla toimialoilla Kesko laajentaa toimintaansa Pohjoismaissa, Baltiassa ja erityisesti Venäjän suurilla ja nopeasti kasvavilla markkinoilla", toteaa Keskon pääjohtaja Matti Halmesmäki yhtiökokousesityksessään.

Ruokakeskon tavoitteena on saavuttaa Venäjällä vuoteen 2015 mennessä 500 miljoonan euron liikevaihto ja positiivinen liiketulos. Investoinnit ovat arviolta 300 miljoonaa euroa vuosina 2011-2015. Uusperustannan rinnalla Ruokakesko jatkaa yritysostoselvityksiä sekä Pietarissa että Moskovassa.

Rautakeskolla on Venäjällä 12 K-rautaa, joista yhdeksän on Pietarissa ja kolme Moskovan lähialueilla. Liikevaihto vuonna 2010 oli Venäjällä 204 miljoonaa euroa ja se kasvoi 20,5 % edellisestä vuodesta. Henkilöstön määrä oli vuoden lopussa 1 661.

Rakenteilla on kolme K-rautaa, joista yksi avataan Pietarissa huhtikuussa ja kaksi Moskovassa loppuvuonna 2011. Suunnitelmissa on avata lisäksi kymmenen uutta K-rautaa vuosina 2012-2015. Rautakeskon tavoitteena on saavuttaa Venäjällä vuoden 2015 loppuun mennessä 800 miljoonan euron liikevaihto. Investoinnit ovat noin 300 miljoonaa euroa.

Ruokakeskon ja Rautakeskon välisellä kauppapaikkayhteistyöllä saavutetaan synergiaetuja.

Urheilukaupassa tutkitaan laajentumista Baltian ja Venäjän markkinoille yhteistyössä kansainvälisen Intersport-ketjun kanssa.

Pääjohtaja Matti Halmesmäki, Kesko Oyj, puh. 01053 22201
Toimitusjohtaja Terho Kalliokoski, Ruokakesko Oy, puh. 01053 22204