Vuosi viinejä ja muita 8-prosenttisia juomia ruokakaupassa – asiantuntijat arvioivat myös alkavan kesän suosikit

Uudet, maksimissaan 8-prosenttiset juomat tulivat ruokakauppoihin kesäkuussa 2024. Vuoden aikana asiakkaat ovat ottaneet omakseen uusista tuotteista erityisesti valkoviinin. Yhteensä eri viininimikkeitä on myyty K-ruokakaupoista yli 700. Myyntidatan perusteella lakiuudistus on hyödyttänyt erityisesti pienten kauppojen sekä haja-asutusalueiden asukkaita. Samaan aikaan kuluttajien kiinnostus alkoholittomia tuotteita kohtaan on kasvussa. Kesän suosikeiksi asiantuntijat ennustavat niin tetraan pakattua rieslingiä ja piccolo-kuohuviiniä kuin lakritsin makuisia tuotteita.

”Vuoden yhteenvetona voisi sanoa, että ruokakauppojen myymät viinit ovat löytäneet jopa odotettua paremmin paikkansa suomalaisten illallispöydistä. Valmistajat ovat onnistuneet tuomaan tarjolle nopeasti hyviä ja laadukkaita vaihtoehtoja uuteen tuoteryhmään, mikä on antanut hyvän pohjan kauppojen valikoimien rakentamiselle. Uskon, että valikoimat ja tarjonta kasvavat edelleen”, kertoo osto- ja myyntijohtaja Tuuli Luoma.

Vuoden aikana noin puolet viinien asiakaskysynnästä on K-ryhmässä kohdistunut valkoviineihin.

”Vaikka valikoima vielä hakee muotoaan ja tuoteryhmä on varsin nuori, valkoviinien korostuminen on selvästi havaittavissa. Se ei ole yllätys, sillä kahdeksan prosentin raja koettelee punaviinien makua. Sen sijaan valkoviineissä riesling ja useat kuohuviinit toimivat myös kahdeksan prosentin raamissa hyvin”, Luoma kertoo.

K-ruokakaupoista on myyty vuoden aikana alkoholittomat viinituotteet ja kuohujuomat mukaan lukien yhteensä yli 700 eri viininimikettä. Vuoden kierto näkyy asiakkaiden valinnoissa: kesäaikaan kysyntä on kohdistunut erityisesti valko-, kuohu- ja rosee-viineihin, ja talvea kohti mentäessä punaviinit kasvattivat osuuttaan myynnistä.

”Myyntidata kertoo, että viinejä ostetaan isoihin pääostoskoreihin eli toisin sanoen ruoan yhteyteen muita alkoholijuomia enemmän. Arviomme mukaan siirtymää kahdeksanprosenttisiin viineihin onkin ollut täysvahvuisista viineistä, ei niinkään kaupan muista alkoholituotteista”, viinien valikoimapäällikkö Juha Partanen toteaa.

Vuoden aikana viinien myynti on ylikorostunut K-Marketeissa, eli pienissä lähikaupoissa. Maantieteellisesti viinien myynti puolestaan ylikorostuu K-ruokakauppojen myyntidatan perusteella Lapissa, Ahvenanmaalla ja Pohjois-Karjalassa.

”Voikin summata, että erityisesti pienten kauppojen sekä haja-asutusalueiden asiakkaat hyötyivät lakiuudistuksesta. Uudistus mahdollisti sen, että hyvän ruoan ja juoman voi ostaa samalla kauppareissulla lähikaupasta, eikä tarvitse lähteä ostoksille isompaan keskittymään”, Partanen tiivistää.

Oluissa asiakkaiden suosiossa vahva vaalea lager

Kauppojen hyllyille tulleet vahvemmat oluet saattoivat julkisuudessa jäädä viinien varjoon, mutta olutvalikoima on yhtä lailla kasvanut.

”Vahvemmista oluista eniten kysyntää on kohdistunut suurten kotimaisten panimoiden vahvoihin vaaleisiin lagereihin ja myös kotimaisten pienpanimoiden tarjoomasta suositun oluttyyppi on vahva vaalea lager. Kotimaisten oluiden osalta muista oluttyypeistä suosituimpia ovat eri ale-versiot: NEIPA, IPA ja pale ale. Ulkomaisten brändien osalta myydyimpiä oluttyyppejä ovat yhtä lailla eri ale-versiot sekä vehnäoluet ja porterit”, Luoma kuvaa.

Alkoholittomat juomat kiinnostavat kuluttajia yhä enemmän

Juomaosastoilla näkyy myös alkoholittomien juomien suosion kasvu, niin myynnissä kuin valikoimissa. Alkoholittomien oluiden myynti kääntyi K-ruokakaupoissa taas kasvuun vuonna 2024 ja kasvu on vuoden 2025 puolella jatkunut.

”Alkoholittomat alkoholit on kasvava trendi, ja erityisesti alkoholittomien premium-cocktailien tai mocktailien kysyntä on kasvussa”, Luoma kertoo.

Alkoholittomissa juomissa valikoima on viime vuosina kasvanut vahvasti, esimerkiksi K-ruokakauppojen valikoimissa olevien erilaisten alkoholittomien oluiden määrä on yli kaksinkertaistunut vuodesta 2019 lähtien.

Asiantuntijoiden arviot tulevan kesän suosikeista

Tulevan kesän aikana K-ryhmän asiantuntijat seuraavat mielenkiinnolla esimerkiksi seuraavia juomia:

  • Helle Riesling 8% 1 l, ”Helposti mukana kulkeva tetrapakkaus ja riesling korostuvat kuluttajan ostopäätöksissä.”
  • Ruppertsberger Imperial Rosé 8% 0,75 l, ”Rosee-viinin myynti kasvaa vahvasti kesää kohden mentäessä tarjonnan ollessa myös edellisvuotta laajempaa.”
  • Pizzolato Ottavio Spumante Organic 8% 0,2 l, ”Kesän juhlasesongit, piknik ja ulkotapahtumat lisäävät kylmästä myytävien pienten pakkauskokojen kysyntää.”
  • Pirkka Parhaat Blanche 5,0% 0,5 l, ”Raikas ja pirskahteleva belgialaistyylinen vehnäolut on erinomainen valinta niin lämpimiin kesäpäiviin kuin rentoihin iltoihin ystävien seurassa.”
  • RPS Lakritsi Gin Long Drink 5,0% 0,33 l ”Kouvolan Lakritsilla maustettu gin lonkero” ja Koskenkorva Spritz Liquorice & Raspberry 4,5% 0,33 l, "Tässä maistuu tuttu karkkiyhdistelmä lakritsi ja vadelma.”
  • Alkoholittomat:
    • Crisp Radlerit 0,0% 0,33 l ja Blend Lemon Twist 0,0 %, ”Suosikkihavinaa jo nyt.”
    • Kåska Selvinpäin Pink Spritz 0,0% 0,33l. ”Trendikäs alkoholiton uutuus, yhdistelmä vadelmaa, verigreippiä ja kevyesti katkeroista pomeranssia – kuin kesäinen aurinko tölkissä.”
Takaisin ylös