Tehokkaat hävikinvähennystoimet purevat: K-Citymarketeissa ei kerry lainkaan vaatehävikkiä

K-Citymarketeissa torjutaan käyttötavaroiden hävikkiä systemaattisesti. Keinoja tähän ovat hävikin ennaltaehkäisy, alehinnoittelu ja lahjoitukset sekä outlet-alueet osassa K-Citymarketeja. Yksi suurimmista on Launeen K-Citymarketin outlet-osasto, joka on erityisesti lahtelaisten lapsiperheiden suosiossa.

Yhä useampien K-Citymarket Launeen asiakkaiden kauppareissuun kuuluu piipahtaminen kaupan outlet-alueella. Kaupan suositulta 300 m2:n poistopisteeltä löytyy vaatteita sekä vapaa-ajan ja kodin tuotteita jopa 70 %:n alennuksella. Outletin valikoima täydentyy viikoittain ja kaikki myytävä löytää tiensä asiakkaiden ostoskärryihin. Outletissa käy kaikenikäisiä asiakkaita, ja etenkin lapsiperheet poimivat sieltä edullisia lasten vaatteita ja jalkineita.

Se, mikä näkyy asiakkaille hyvinä alennuksina, on yksi esimerkki K-Citymarketien hävikinhallintatoimista. Ennen kuin vaatteet ja kodintarvikkeet päätyvät outletiin on K-Citymarketeissa tehty paljon hävikin minimoimiseksi.

”Avainasia on hävikin ennaltaehkäisy. Suunnittelemme valikoimamme dataa hyödyntäen: emme pidä valikoimassamme sitä, mikä ei mene kaupaksi. Oman tuotemerkkimme mywearin mallistot ovat pitkäikäisiä; käytännössä meillä on vain kesä- ja talvimallistot. Kauden vaihtuessa tuotteita myydään alennuksella. Myymättä jääneet tuotteet päätyvät outletiin ja sieltä asiakkaiden käyttöön. Meiltä ei mene myyntikelpoisia vaatteita jätteisiin, vaan kaikki myyntiin otetut vaatteet myös myydään asiakkaille”, K-Citymarket Launeen tavaratalopäällikkö Niko Täck kertoo.  

Hävikinhallintamalli on käytössä kaikissa K-Citymarketeissa

Kiertotalouden edistäminen on yksi Keskon vastuullisuusstrategian painopisteistä. Tavoitteena on luoda uutta liiketoimintaa kiertotaloudesta sekä tehostaa jätteiden kiertoa.

”Hävikinhallinta on osa tuotteen koko elinkaaren vastuullisuutta. Tavoitteenamme on, että tuotteesta ja sen pakkauksesta syntyy mahdollisimman vähän jätettä. Keskeiset keinot käyttötavarahävikin ennaltaehkäisyyn ovat valikoiman hallinta, alennukset, lahjoitukset ja outlet-alueet. Kierrätämme kaikki tuotteiden pakkausjätteet kaupassa”, Keskon ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski kertoo.

Käyttötavaroiden hävikinhallintamalli on käytössä kaikissa 83 K-Citymarketissa. Yhteensä 21 K-Citymarketissa on outlet-alue kaupan sisällä. Muutaman kerran vuodessa K-Citymarketeista lahjoitetaan esimerkiksi kosmetiikka- ja hygieniatuotteita paikallisille hyväntekeväisyysjärjestöille. Jätteisiin päätyy käytännössä vain pakkausmateriaaleja sekä pilaantuneita tai rikkoutuneita tuotteita.

Yritysten käyttötavaroiden hävikkiin vaikutetaan myös lainsäädännöllä. Vuonna 2024 voimaan tullut ekosuunnitteluasetus velvoittaa yritykset raportoimaan myymättä jääneistä tuotteista ja hävikinhallintatoimenpiteistään. Siirtymäajan jälkeen 19.7.2026 alkaen talouden toimijoiden on kiellettyä hävittää myymättömiä vaatteita, vaatetustarvikkeita ja jalkineita.

Lisätietoja:
Ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski, Kesko, puh. +358 1053 21951, hanna.lehmuskoski@kesko.fi
Tavaratalopäällikkö Niko Täck, K-Citymarket Laune, puh. +358 1053 84127, niko.tack@citymarket.fi

K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi

JAKELU

Keskeiset tiedotusvälineet
www.kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka vähittäismyynti on noin 16 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan johtavia kaupan alan toimijoita ja se työllistää noin 45 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 12 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. www.kesko.fi

Takaisin ylös