Piharakennukset olivat K-Raudoissa odotetusti tämän kesän hittituote. Piharakennusten myynti kasvoi kesä- heinäkuun aikana yli 40 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Erityisen suosittuja piharakennuksista olivat aitat ja vierasmajat, joiden kysyntä kasvoi viime kesästä jopa yli 80 prosenttia.
Kasvaneen myynnin taustalla on vuoden 2025 alussa voimaan tullut uusi rakentamislaki, joka salli alle 30 neliömetrin rakennusten ja alle 50 neliömetrin katosten rakentamisen ilman rakennuslupaa, kun rakennusta ei tehdä asumiskäyttöön.
Piharakennusten lisäksi hyvin kaupaksi kävivät ehkä hieman yllättäen kesä-heinäkuussa myös keittiöt, joita myytiin selvästi yli 20 prosenttia enemmän viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. K-Raudan tuotelinjajohtaja Toni Karjanmaa kertoo keittiöiden käyneen kaupaksi hyvin koko vuoden ajan.
”Koko kuluvan vuoden aikana keittiöiden myynti on kasvanut noin kolmanneksella viime vuoteen verrattuna. Uudistimme Cello-keittiömallistomme ja keittiöremontteihin liittyvän toimintamallimme keväällä 2024. Samalla laskimme keittiökokonaisuuksien suositushintoja. Hinnoittelussa pyrimme mahdollisimman suureen avoimuuteen ja selkeyteen, jotta asiakkaalle ei tulisi yllätyskuluja. Uudistus – sekä herkulliset ja tänäkin vuonna laajentuneet värivaihtoehdot – ovat varmasti syitä keittiöiden kasvaneen suosion takana, samoin kuin hiljalleen piristynyt asuntokauppa”, Karjanmaa sanoo.
Muita K-Raudoissa suosittuja tuotteita kesä-heinäkuussa olivat tutut kesätuotteet kuten puutarhakoneet, ilmanvaihto- ja kylmätuotteet, viherpihan tuotteet sekä maalit. Kaikkien edellä mainittujen tuotteiden myynti kasvoi selvästi viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna.
Puutarhan tuotteista erityisen hyvin kesällä kaupaksi kävivät puutarhakalusteet ja vielä aivan erityisesti sohvaryhmät ja aurinkotuolit. Puutarhakoneista suosittuja olivat taas ruohonleikkurit ja trimmerit.
”Kuumasta kesästä huolimatta myös kosteutta oli riittävästi, jotta ruoho kasvoi monin paikoin hyvin. Erityisen hyvää myynnin kehitystä tänä kesänä näkyi akkukäyttöisissä ruohonleikkureissa ja trimmereissä, jotka ovat helppokäyttöisiä, hiljaisia ja lähes huoltovapaita. Samalla akulla toimivia koneita löytyy paljon K-Rautojen valikoimista”, K-Raudan tuoteryhmäjohtaja Mikko Tiesalo kertoo.
Suomen K-Rautojen myynti on kehittynyt vuoden 2025 aikana maltillisesti parempaan päin, mutta kunnon kasvuun rakentaminen ja remontointi eivät ole vielä päässeet.
”Kun suomalaiset innostuvat taas kunnolla rakentamaan ja remontoimaan, me K-Raudassa olemme valmiita auttamaan asiakkaitamme onnistumaan projekteissaan”, K-Raudan ketjujohtaja Harri Karumo sanoo.
Lisätietoja:
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi