Kinkku on edelleen joulupöydän kunkku, mutta myös korvaaville tuotteille on oma kasvava kysyntänsä

Suomalaiset painottavat joulukinkkua ostaessaan eniten hintaa, helppoutta ja pientä kokoa, paljastaa K-ryhmän kyselytutkimus. Nykyisin kaupaksi käyvätkin yhä enemmän pienet, maksimissaan kolmen kilon painoiset kinkut sekä valmiit kinkkuviipaleet. Vaikka kinkulla on monien joulupöydässä edelleen korvaamaton paikka, kasvaa kysyntä myös vaihtoehtoisissa tuotteissa, kuten muissa lihoissa ja lihaa kokonaan korvaavissa tuotteissa.

Kyselyn mukaan 31 % painottaa kinkkua ostaessaan eniten edulliseksi kokemaansa hintaa. Pitkälti yhtä tärkeänä tekijänä pidetään kuitenkin ostamisen helppoutta, sillä 29 % vastaajista arvostaa sitä, että itselle sopivan kinkun saa ostettua samalla kun muutkin jouluostokset. Kolmanneksi tärkeimmäksi kriteeriksi nousi kinkun koko, sillä jopa joka neljännes eli 25 prosenttia vastaajista haluaa ostaa mahdollisimman pienen kinkun.

”K-ruokakauppojen myyntidata tukee kyselyvastauksista saatavaa kuvaa. Viime vuosina suosiotaan ovat jatkuvasti kasvattaneet yhä pienikokoisemmat, jopa vain 1,5 kilon painoiset kinkut, sekä erilaiset kypsät kokonaiset ja viipaloidut kinkut, jotka tarjoavat nopean ja helpon ratkaisun joulupöytään, mausta kuitenkaan tinkimättä. Eniten niin tuoreena kuin pakasteena myydään noin kolmen kilon painoisia kinkkuja. Kaikkien näiden ohella kaupoistamme löytyy kuitenkin myös isompiakin kinkkuja niitä kaipaaville”, kertoo Keskon osto- ja myyntipäällikkö Maria Michina

Vaikka joulukinkun asema koko maassa on myyntidatan valossa edelleen kiistaton, on sen kysynnässä selkeitä alueellisia eroja. Suhteellisesti eniten joulukinkkuja ostetaan Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Savossa ja Etelä-Pohjanmaalla, ja vähiten puolestaan Satakunnassa, Lapissa ja Uudellamaalla.

Lisäksi kinkun ohella myös muiden lihatuotteiden kysyntä kasvaa selvästi joulun aikaan. Perinteisen kinkun korvikkeen eli kalkkunan ohella suosiotaan kasvattavat esimerkiksi karjalanpaistilihat sekä muut naudan arvo-osat, kuten naudan sisä- ja ulkofilee sekä paisti. Lisäksi kanan rintafileen myynti nousee joulukuussa selvästi normaaliin kuukauteen verrattuna.

Kasviproteiinien kasvanut suosio näkyy myös joulukaudella – jouluseitanin myynti yli kaksinkertaistunut

Lihan ja lihajalosteiden lisäksi monia kuluttajia kiinnostavat yhä enemmän erilaiset kasvipohjaiset joulupöydän tuotteet. Lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden myynti on yleisesti kasvanut K-ruokakaupoissa yli 5 prosenttia kuluneen vuoden aikana, ja suosion kasvu näkyy myös jouluisissa kasviproteiinituotteissa. Marraskuussa jouluisten kasviproteiinituotteiden kuten jouluseitanien, -paistien ja -vartaiden suosio kasvoi edellisvuoden tasosta muutaman prosentin verran – yksittäisen seitan-tuotteen myynti jopa noin 120 prosenttia. Jouluiset kasviproteiinituotteet ovat löytäneet tiensä tänä vuonna erityisesti lapsiperheiden ja aikuistalouksien pikkujoulupöytiin.

’’Vaikka kappalemääräisesti kasviproteiinituotteita myydään joulun alla edelleen vähän perinteiseen kinkkuun verrattuna, ennustaa marraskuun kasvanut myynti, että jouluisia kasviproteiinituotteita päätyy tänä vuonna suomalaisten joulupöytiin aiempaa vuotta enemmän’’, Michina kertoo. 

*Kyselytutkimus K-Kylä-asiakasyhteisössä lokakuussa 2025. Vastaajamäärä 1113, tulokset painotettu vastaamaan väestöä iän ja sukupuolen mukaan.

Takaisin ylös