Roblox-pelin sisään rakennettu kiusaamisvapaa vyöhyke tarjoaa matalan kynnyksen tietoa ja väylän saada apua, sekä opettaa pelin kautta, kuinka toimia, kun kohtaa kiusaamista. Vyöhyke antaa lapsille ja nuorille myös mahdollisuuden osallistua kiusaamisen vastaiseen työhön yhdessä Suomen koripallomaajoukkueen susijengiläisten kanssa.
K-Market toimii yhteistyössä keskustelun herättäjänä ja mahdollistajana.
"Tavoitteena on kohdata lapset ja nuoret siellä, missä he oikeasti ovat ja missä kiusaamista usein tapahtuu sekä tarjota heille keinoja toimia kiusaamista vastaan", kertoo K-Market-ketjun markkinointijohtaja Ida Virkki.
MLL puolestaan tuo yhteistyöhön konkreettisen avun ja tuen.
”Tuoreen selvityksemme mukaan lähes 20 prosenttia 13–18-vuotiaista kohtaa nettikiusaamista jopa päivittäin. Yhteistyössä toteutettu peli on erinomainen esimerkki siitä, kuinka tärkeää on lisätä lasten ja nuorten tietoisuutta kiusaamisesta juuri niissä ympäristöissä, joissa he mieluiten aikaansa viettävät. Pelikulttuuriin liittyy harmillisen paljon ikävää kommentointia ja epäasiallista käytöstä, ja tämän pelin avulla haluamme rohkaista lapsia ja nuoria reiluun ja kunnioittavaan pelaamiseen. Samalla toivomme pelin toimivan myös hyvänä keskustelunavauksena lasten ja vanhempien välille”, kertoo Mannerheimin Lastensuojeluliiton lasten ja nuorten osallisuuden kehittämispäällikkö Paula Aalto.
Roblox-pelistä löytyy K-Market ja kauppias, joka toivottaa pelaajan tervetulleeksi peliin. Pelikentällä ja heittokisassa pelaaja tekee koreja Susijengin pelaajien kanssa ja kerryttää näin rahaa kiusaamisenvastaiseen työhön. Pelistä löytyy myös MLL:n piste, josta löytyy suora kanava avun pariin, ja lisäksi tapahtumien yhteydessä ja sovittuina aikoina pelissä päivystää MLL:n työntekijä. MLL:n pisteeltä löytyy myös hyvänmielen peli, jonka kuluessa pelaaja saa käytännön neuvoja kiusaamistilanteissa toimimiseen.
Nuoret ja susijengiläiset kohtaavat Helsingin Narinkkatorilla 24. heinäkuuta
Torstaina 24.7. kello 14–17 järjestetään kiusaamisen vastainen tapahtuma, jossa lapset ja nuoret voivat tulla tekemään koreja yhdessä Susijengin tähtipelaajien kanssa. Tapahtuma järjestetään sekä paikan päällä Helsingin Narinkkatorilla että Roblox-pelissä, jotta mahdollisimman monella olisi mahdollisuus osallistua. Tapahtuman tavoitteena on myös kerätä 15 000 euroa MLL:n kiusaamisen vastaiseen työhön.
Kiusaamisvapaa vyöhyke on K-Market-ketjun pysyvä toimintamalli, joka on käytössä kaikissa yli 750 K-Marketissa ympäri Suomen. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos myönsi toimintatavalle vuoden 2022 kansanterveyspalkinnon tunnustuksena valtakunnallisesti merkittävästä kansanterveyden hyväksi tehdystä työstä.
*Nuoret ja nettikiusaaminen –selvitys 2025. MLL.