K-Rauta: Suomalaiset rakentavat yhä suurempia terasseja, yhä moninaisemmista materiaaleista – ja yksi suosikkipuulaji on hävinnyt kokonaan valikoimista

K-RAUDAN LEHDISTÖTIEDOTE 2.6.2023 Uudet terassimateriaalit kiinnostavat suomalaisia yhä enemmän. Kun terassi rakennetaan, siitä tehdään saman tien myös entistä suurempi ja käytössä ovat aiempaa leveämmät laudat. Isommat terassit voivat olla hintavampia, mutta tänä keväänä myös puutavaran laskenut hinta helpottaa terassitoiveiden toteuttamista: terassin saa rakennettua halvemmalla kuin parina viime kesänä.

”Suomalaisia terasseja tehdään edelleen eniten kestopuusta eli painekyllästetystä männystä. Suosiotaan nostaa nyt myös lämpökäsitelty mänty, joka on hintavampaa – mutta monien mielestä myös tyylikkäämpää. Myös komposiittiterassilaudat kiinnostavat, koska ne ovat helposti huollettavia. Erityisesti lehtipuun näköinen komposiitti on noussut suosituksi”, K-Raudan puutavarasta vastaava tuotepäällikkö Jari Tyynismaa kertoo.

Siperianlehtikuusi piti kauan kakkossijaa Suomen suosituimmissa terassilaudoissa. Venäjän hyökkäyssodan takia se on kuitenkin poistettu valikoimista. Materiaalia korvaavat nyt aiemmin mainittu lämpökäsitelty mänty ja kuusi, keskieurooppalainen lehtikuusi sekä K-Raudoissa lisäksi kesän erikoisuus, pohjoisessa kasvaneen männyn sydänpuusta tehty terassilauta.

”Puun alkuperä kiinnostaa asiakkaitamme yhä enemmän, ja kotimaiselle terassilaudalle on kysyntää”, Tyynismaa sanoo.

Terassin rakentaminen maksaa nyt vähemmän kuin viime kesänä

”Aiemmin terassien rakentajat suosivat melko pieniä terasseja. Nyt terassi on suuri oleskelualue, ja sitä täydennetään kaitein ja katoksin”, Tyynismaa kertoo.

Suurempi terassi vaatii enemmän lautaa, mikä tekee terassista monesti hintavamman. Puutavaran maailmanmarkkinahinta on vaihdellut viime vuosina voimakkaasti, mikä on näkynyt myös Suomessa.

”Tänä keväänä perusterassilaudan hinta on laskenut lähes koronaa edeltävälle tasolle, mikä helpottaa terassihaaveiden toteuttamista – oli kyseessä sitten mittavampi terassi tai kooltaan pienempi oleskelutila”, Tyynismaa huomauttaa.

Leveän laudan suosio tuplaantunut viidessä vuodessa

Terassin rakentamisessa käytetyn laudan leveys on kasvanut hieman 2010-luvulta lähtien.

”Yleisesti terassi valmistuu nopeammin, kun nikkaroitavat terassilaudat ovat leveämpiä ja työtä on vähemmän. Kun käyttää paksuja lautoja, myös runkopuiden koolausväliä on mahdollista pidentää. Tämä tarkoittaa sitä, että terassin perustustöihin tarvitaan vähemmän puutavaraa”, Tyynismaa sanoo.

Kapeimmillaan terassilaudat ovat yleensä 95-millimetrisiä, ja leveimmillään terassilauta saavuttaa 195 millimetrin mitan.

”Myydyin terassilauta K-Raudassa on jo pitkään ollut 120 millimetrin levyinen terassilauta. Sen suosio on pysynyt tasaisena viime vuosien aikana”, Tyynismaa kertoo.

Suosituinta terassilautaa leveämmän 145-millimetrisen laudan myynti on lähes tuplaantunut viiden viimeisimmän vuoden aikana.

Lisätietoja K-Raudan verkkosivuilla:

Laske terassilaskurilla tarvikkeiden menekki ja hinta sekä vertaile vaihtoehtoja: https://www.k-rauta.fi/terassilaskuri

Näin rakennat terassin: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/terassi/terassin-rakentaminen

K-Raudan terassiopas: https://viewer.ipaper.io/kesko/k-rauta/terassiopas-2022/

K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200, viestinta@kesko.fi