Aurinkopaneeleista tuli valtavirtaa: aurinkosähköjärjestelmiä ostavat nyt sekä yritykset että kotien ja mökkien kunnostajat

ONNINEN LEHDISTÖTIEDOTE 5.5.2023 KLO 10.00 Vihreä siirtymä näkyy Suomen suurimman aurinkosähköjärjestelmien maahantuojan Onnisen luvuissa: aurinkosähköjärjestelmien myynti yli nelinkertaistui viime vuonna. K-ryhmään kuuluva Onninen uskoo aurinkovoiman kasvun huipun olevan vielä edessä. K-Raudoissa asioivien kotitalouksien kiinnostusta lisäävät erityisesti energiahintojen nousu ja aurinkopaneelien alentunut hintataso.

Satoja tuhansia myytyjä aurinkopaneeleita vuonna 2022 ja yli 100 kontillista aurinkopaneeleita Suomeen ja Onniselle tammi-huhtikuussa 2023 – aurinkosähköjärjestelmistä on nopeasti tullut yksi Onnisen keskeisimmistä vihreän siirtymän tuoteryhmistä. Onninen on Suomen suurin aurinkosähköjärjestelmien maahantuoja ja markkinajohtaja.

”Aurinkosähköjärjestelmien myyntimme nelinkertaistuminen viime vuonna johtui sekä yritysten tilaamista suuren kokoluokan järjestelmistä että kotitalouksien kasvaneesta kiinnostuksesta. Kuluttajien kiinnostusta lisäävät paneelien parantunut hinta–teho-suhde, energiahintojen nousu ja mahdollisuus myydä ylijäämäsähköä verkkoyhtiöille”, kertoo Arto Koivisto, Onnisen uusiutuvan energian tuotteiden hankinnasta ja liiketoiminnasta vastaava johtaja.

Aurinkosähköjärjestelmät mitoitetaan vastaamaan kohteen sähkönkulutusta. Mökeille hankittavan aurinkosähköjärjestelmän teholuokka on useimmiten 50-200 Wp, omakotitaloissa 5–10 kWp ja teollisuudessa käytettävien järjestelmien jopa useita megawatteja.

Oikein mitoitettu aurinkosähköjärjestelmä tuo kuluttajalle energiansäästöä 10–20 prosenttia vuodessa. Aurinkoenergiaa voidaan käyttää kaikkeen sähkönkulutukseen, esimerkiksi tilojen lämmitykseen ja jäähdytykseen, sähköauton lataukseen, käyttöveden lämmittämiseen, kylmäsäilytykseen, valaistukseen ja laitteiden tarvitsemaan sähköön.

Aurinkojärjestelmäteknologia kehittyy vauhdilla ja Onninen näkee, että aurinkovoiman käyttö on Suomessa vielä alkutaipaleellaan.

Hyvissä olosuhteissa aurinkoenergian osuus Suomen sähköntuotannosta on jo noin 10 %. Toistaiseksi suurin osa aurinkopaneeleista on katoilla, mutta maapinta-alan hyödyntäminen on lisääntynyt ja kasvaa tulevina vuosina. Teknologian kehittyminen ja vihreän siirtymän vauhdittuminen mahdollistavat sen, että 10–20 vuoden päästä aurinkovoima voi olla yksi keskeisistä energiamuodoista”, Koivisto uskoo.

Onnisen uusiutuvan energian tuotteiden hankinnasta ja liiketoiminnasta vastaava johtaja Arto Koivisto
K-ryhmän viestintä, puh. +358 1053 50200,
viestinta@kesko.fi

Onninen tarjoaa kattavan valikoiman tuotteita ja palvelukokonaisuuksia urakoitsijoille, teollisuudelle, infra-alan toimijoille ja jälleenmyyntiasiakkaille. Olemme vahva kumppani yritysasiakkaille ja tavarantoimittajille koko maan kattavan myyntiverkoston, tehokkaan logistiikan ja monikanavaisen asiakaskokemuksen kautta. Olemme toimineet alalla vuodesta 1913. Työllistämme Suomessa noin 1 400 henkilöä ja toimipaikkaverkostomme käsittää 55 Onninen Express -myymälää.

Onninen ja K-Rauta ovat osa K-ryhmän kansainvälistä rakentamisen ja talotekniikan kaupan toimialaa. Rakentamisen ja talotekniikan kauppa toimii seitsemässä maassa ja se työllistää yhdessä K-kauppiaiden kanssa kansainvälisesti noin 10 000 alan ammattilaista. Toimialan liikevaihto oli 4 805 miljoonaa euroa vuonna 2022.

www.onninen.fi
www.kesko.fi