Tummapaahtoinen kahvi maistuu Etelä-Suomessa, pohjoisessa suositaan vaaleampaa

Suomalaiset ovat kahvikansaa, ja kahvinkulutus on yksi korkeimpia maailmassa. Viime vuosina tummapaahtoiset kahvit ovat kasvattaneet suosiotaan merkittävästi, ja tälläkin hetkellä myyntiään kehittävät parhaiten tummapaahtoiset ja papukahvit. K-ryhmän myyntidatan mukaan suhteessa eniten kahvia ostetaan Kainuussa ja vähiten Uudellamaalla.

K-ryhmä lehdistötiedote 29.9.2021

Suomalaisten kahvimaku on viime vuosien aikana monipuolistunut ja kahvihyllyn valikoima on jatkuvasti laajentunut suodatinkahveista erikoiskahveihin, pienpaahtimoiden kahveihin ja papukahveihin. Tällä hetkellä myyntiään kehittävät parhaiten tummapaahtoiset suodatinjauhokahvit ja papukahvit. Tummapaahtoisten kahvien suosio on kasvanut viimeiset viisi vuotta merkittävästi, ja niiden myynti on vuoteen 2015 nähden kaksinkertaista.

K-ryhmän datan mukaan Pirkka Costa Rica, Juhla Mokka ja Kulta Katriina ovat myydyimmät kahvimerkit. Eniten kahvia ostetaan Kainuussa ja vähiten Uudellamaalla. Pohjois-Suomessa ostoskoriin päätyy todennäköisimmin vaaleapaahtoinen suodatinkahvi. Etelä-Suomen maakunnissa, joissa kahvia ostetaan selvästi Pohjois-Suomea vähemmän, kahviin satsataan enemmän. Mitä etelämmäksi mennään, sitä tummempaa on kahvi, jota suomalaisen kupissa on. Korkeimmillaan tumman kahvin suosio on Ahvenanmaalla ja Uudellamaalla.

K-ryhmän teettämän Ruokailmiöt 2021 -tutkimuksen mukaan tumman kahvin suosio on kasvava trendi, joka liittyy erityisesti haluun kehittyä ruoanlaittajana. Kun halutaan kokata pitkän kaavan mukaan, kahvi on ehdottomasti osa kokonaisuutta.

”Nyt halutaan tehdä erikoiskahveja, joten silloin on luontevaa valita esimerkiksi tummapaahtoisempia vaihtoehtoja. Yhä useammin kotona on eri kahvilaatuja erilaisiin tilanteisiin. Koska viimeisen vuoden aikana aikaa on ollut enemmän, on myös haluttu tutustua eri kahveihin laajasti. Tämä näkyy esimerkiksi papukahvien ja kapselikahvien myynnin kasvuna”, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan kuumien juomien valikoimapäällikkö Laura Koponen.

Papukahveja käyttämällä kotona saa aivan vastajauhettua kahvia. Myös papujen kulutuksessa tummapaahtoiset nousevat selkeästi suuremmalle osuudelle verrattuna vaaleisiin papuihin.

Lokakuussa Pirkka Costa Rica -sarja laajenee premium-kahveihin, sarjaan tulee sekä vaalea- että tummapaahtoiset premium-laatuiset suodatinkahvit ja papukahvit. Eri vaihtoehdoilla vastataan juuri kahvista nautiskelun kasvuun.

Kahvista nautiskelu on jo arkipäivää monelle, mutta tutun ja edullisen Pirkka Costa Rican avulla uskomme, että yhä useampi kokeilee myös premium-tasoista kahvia. Uutuuksista voi helposti valita oman maun mukaisesti joko tumman tai vaalean paahdon.

Costa Rica on ollut K-ruokakauppojen oma kahvimerkki jo 45 vuoden ajan. Vuonna 2007 kahvi tuli osaksi Pirkka-sarjaa. Tämä suomalaisten suosikkikahvi on valloittanut maullaan vuosia. Se on myös säännöllisesti sijoittunut makutestien kärkipäähän.

Kaikki Pirkka Costa Rica Premium Blend -kahvit ovat alkuperältään 100-prosenttisesti Keski- ja Etelä-Amerikassa kasvaneista arabica-kahvipavuista. Kahvi on lisäksi vastuullisesti viljeltyä ja Rainforest Alliance -sertifioitua.

Pirkka Costa Rica -kahvisarjan mainoskasvona starttaa lokakuussa niin ikään koko kansan rakastama, suuri kahvin ystävä ja muusikko Ressu Redford. Ressu on tehnyt kahville rakkauslaulun ”Rakastettavin”, joka julkaistaan 1.10.

”Yhteistyö Pirkan ja Costa Rica Premium Blendin kanssa on tosi luonnollista, koska olen käyttänyt Pirkan tuotteita eläessäni paljon. Costa Rica Premium Blendin tumma paahto on suosikkini, sillä olen ollut tummapaahtoisen kahvin ystävä jo kauan”, kertoo Ressu.

Missä päin Suomea ostetaan suhteessa eniten ja vähiten kahvia?

Näissä maakunnissa asuvat kahvikissat: Kainuu, Keski-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Pohjois-Karjala, Pohjois-Pohjanmaa
Näissä maakunnissa kahvin osuus ostoskorissa on muuta maata pienempi: Varsinais-Suomi, Ahvenanmaa, Pirkanmaa, Uusimaa

Lähde: K-ryhmän myyntidata 09/2020-08/2021

Takaisin ylös