Rakennustyöt käynnistyneet: 45 robottia sisältävä ruoan verkkokaupan keräysjärjestelmä K-Citymarket Ruoholahteen

Suomen ensimmäinen kaupan yhteyteen rakennettava automaattiavusteinen keräilyjärjestelmä mahdollistaa ruoan verkkokaupan toimitukset asiakkaalle tehokkaasti ja läheltä. Samalla asiakkaan tilattavissa on edelleen kaupan laaja valikoima erikoisuuksia, kuten palvelutiskin tuotteita myöden. Järjestelmän odotetaan valmistuvan vuoden 2022 ensimmäisellä vuosipuoliskolla.

K-Citymarket Ruoholahti valikoitui ensimmäisen automaattiavusteisen keräilyjärjestelmän sijoituspaikaksi keskeisen sijainnin takia.

”Automaation hyödyntäminen kannattaa juuri K-Citymarket Ruoholahdessa, koska ruoan verkkokauppaa käyttäviä asiakkaita on kantakaupungissa paljon, eli volyymit ovat siellä automatisaation hyödyntämisen kannalta järkevällä tasolla”, Keskon ruoan verkkokaupasta ja digitaalisista palveluista vastaava johtaja Antti Rajala kertoo.

K-Citymarket Ruoholahdessa ruoan verkkokauppaan on panostettu pitkään ja tilausmäärien osalta se onkin yksi K-ryhmän vilkkaimmista.

”Olemme kehityshankkeessa innolla mukana, kyseessähän on uusi avaus koko suomalaisessa ruoan verkkokaupassa. Verkkokauppa on kiinteä osa kauppamme toimintaa ja sitä hyödyntää arjen helpottamisessa yhä useampi asiakas. Uusi järjestelmä hyödyttää valmistuessaan myös kivijalan asiakkaitamme, sillä verkkokauppatilausten keräilyn siirtyminen pääosin muihin tiloihin tuo väljyyttä kaupan käytäville”, K-Citymarket Ruoholahden kauppias Tero Huhtala kertoo.

Rakennustyöt Ruoholahdessa ovat käynnistyneet ja ne etenevät vaiheistetusti. Ensimmäisessä vaiheessa tehtävien tilojen rakennustöiden odotetaan valmistuvan vuoden loppuun mennessä. Toisen vaiheen eli varsinaisen keräilyvaraston, automaatioratkaisut sisältäen, rakentamisen arvioidaan valmistuvan vuoden 2022 ensimmäisen vuosipuoliskon aikana. 

”Järjestelmän toimittajaksi on valittu pohjoisamerikkalainen Dematic. Yrityksellä on laaja kokemus MFC-konseptista, johon rakennettava järjestelmä pohjautuu. Dematicin tuottama ratkaisu sisältää kaikki tavoitellut toiminnallisuudet, kuten varastonohjausjärjestelmän, itse automaatiojärjestelmän sekä 45 kappaletta siinä seikkailevia robotteja”, Rajala kertoo.

Mikä MFC?

  • MFC- eli Micro Fulfillment Center -konseptiin pohjautuvassa järjestelmässä keräystä tehdään kolmelta eri keruualueelta
    • Suurin osa tuotteista kerätään jatkossa tilaukseen mukaan robotteja hyödyntäen tai manuaalisena massakeräilynä kaupan takahuoneessa.
    • Kaupan puolelta kerätään puolestaan pienivolyymiset ja erikoistuotteet.
  • Keräysteho nousee manuaaliseen kauppakeräilyyn verrattuna noin nelinkertaiseksi, mutta asiakkaalle pystytään edelleen tarjoamaan laaja valikoima sisältäen myös mm. ravintolaruoka-annokset, paikallis- ja palvelutiskin tuotteet.
  • Järjestelmä rakennetaan kaupan yhteyteen, jolloin keräys tehdään edelleen lähellä asiakasta: se mahdollistaa nopeat toimitukset sekä pienemmän kuljetusten ympäristökuorman.
Takaisin ylös