Kespro selvitti suomalaisten unelmaburgerin ja -pizzan koostumuksen – pizza suositumpaa kuin burger

Ravintolarajoitusten myötä take away -ruokailu on kasvanut Suomessa. Perinteiset take away -ruoat pizza ja burger pitävät pintansa. Kespro selvitti minkälaisen pizzan ja burgerin suomalainen haluaisi, jos hän pääsisi vapaasti sen raaka-aineet valitsemaan.

Take awayn suosio on näkynyt Kesprossa pakkaamiseen liittyvien tavararyhmien myynnin kasvuna. Perinteisten take away -ruokien pizzan ja burgerin suosio näyttäisi säilyneen ennallaan, minkä lisäksi suomalaiset haluavat syödä yhä enemmän myös muun tyyppisiä ravintola-annoksia take awayna.

Huhtikuussa pienten take away -myyntiin tarkoitettujen kassien menekki kolminkertaistui (kehitys 324 %) viime vuoden vastaavaan verrattuna. Take awayn vaikutus näkyi myös paperikasseissa (kehitys 120 %), salaattipakkauksissa (kehitys 85 %) ja annosateriapakkauksissa (kehitys 66 %).

Unelmien burgeriin ei aina tule burgeria

Kespro tutki Unelmien ravintola-annos -kyselytutkimuksessa suomalaisten pizza- ja burgermieltymyksiä.* Tutkimuksesta selvisi suomalaisten mieltymysten pizzan ja burgerin välillä olevan lähes tasoissa. Vastaajista pizzaa suosisi ravintolassa 53 prosenttia ja burgeria 47 prosenttia.

- Pizzan päällisten osalta suomalaiset olivat yksimielisiä sellaisten komponenttien sopivuudesta pizzaan, jotka eivät herätä suuria tuntemuksia, kuten tomaatti. Punasipulin nousu suosituimmaksi päälliseksi oli todellinen yllätys, kertoo Kespron markkinointijohtaja Hannu Korhonen.

- Samalla arkielämässä mielipiteitä paljon jakavat katkaravun ja herkkusienen nousu kolmanneksi ja neljänneksi suosituimmaksi oli mielenkiintoista, kertoo Korhonen.

Pizzapohjista suosituin oli perinteinen pizzapohja (42 % vastaajista), mutta burgereissa suosituin vaihtoehto kansiksi oli briochesämpylä (38 % vastaajista).

- Suomessa kannettomat burgerit eivät ole vielä yleisiä. Silti burgereiden osalta vastaajista jopa 12 prosenttia kertoi unelmaburgerinsa olevan ilman kansia. Se oli jopa suositumpaa kuin tuplahampurilaissämpylät, joita suosi ainoastaan yhdeksän prosenttia vastaajista, kertoo Korhonen.

Vastaajista 38 % haluaa burgerinsa väliin mieluiten rotukarjan burgerpihvin. Takavuosien trendiruoka pulled porkia haluaa burgerinsa väliin mieluiten enää vain 2 prosenttia.

Suomalaisten unelmien pizza ja burger

Tutkimuksen tuloksien perusteella voidaan muodostaa suomalaisten unelmapizza ja unelmaburgerannos.

Pizza

Pohjana on perinteinen pizzapohja, juustona mozzarella juustoraastetta, kastikkeena perinteinen tomaattikastike, päällisenä punasipulia, tomaattia, katkarapua ja herkkusieniä, viimeistelynä oreganoa ja rucolaa. Pizzan kanssa juodaan mieluiten vettä.

Burger

Sämpylänä briochesämpylä, pihvinä rotukarjan burgerpihvi, kastikkeena aioli-valkosipulikastike, väliin cheddarjuustoa ja jääsalaattia. Burgerin kanssa halutaan syödä bataattiranskalaisia ja juomaksi valitaan mieluiten limonadi.

*
Kespro toteutti K-ryhmän asiakasyhteisö K-Kylässä Unelmien ravintola-annos ‑kyselytutkimuksen tammikuussa 2020. Kyselytutkimukseen vastasi yli 1200 kuluttajaa ympäri Suomea. Kysely kohdennettiin henkilöille, jotka ovat kiinnostuneita ulkona syömisestä ja ruokatrendeistä. Tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.

Lisätietoa:
Markkinointijohtaja Hannu Korhonen, p. 050 043 5158
Viestintäpäällikkö Otto Heinonen, p. 050 566 2236

Liite: Unelmien ravintola-annos tutkimus, PDF

Kespro on Suomen johtava foodservice-toimialan tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com

Takaisin ylös