Kattavaan suomalaisten ravintola-asiointia kartoittavaan tutkimukseen osallistui lähes tuhat suomalaista kuluttajaa. Kyseessä on ensimmäinen Suomessa näin tarkasti ja tässä laajuudessa tehty tutkimus kuluttaja-asiakkaiden ravintolaruokailusta.
– Suomalaisessa ruokakulttuurissa on selvästi saavutettu vaihe, jossa ulkona syömisestä on tullut osa päivittäistä arkea. Se ei ole enää vain merkkipäivän juhlimista tai satunnaista hemmottelua: jopa 57 prosenttia suomalaisista kertoo tekevänsä spontaaneja ravintolakäyntejä ja 67 prosenttia kertoo tärkeimmäksi ulkona syömisen syyksi arjen piristämisen, Kespron aluejohtaja Jerry Tiittala kertoo.
Käytännönläheisyys painaa ravintolan valinnassa
Ravintola-asioinnissa korostuu käytännönläheisyys, mikä näkyy Tiittalan mukaan kuluttajien valintakriteereissä.
– Ravintolan valintaan vaikuttavista tekijöistä kärkeen nousi hyvä hinta-laatusuhde, joka vaikutti valintaan 83 prosentilla suomalaisista. Kätevä sijainti nousi toiseksi suurimmaksi tekijäksi (58 % vastaajista) ja kolmanneksi asioinnin helppous (53 % vastaajista). Ruoan ensiluokkainen laatu tuli näiden jälkeen (42 % vastaajista), Tiittala toteaa.
Peräti 71 prosenttia suomalaisista kertoo, ettei ole enää palannut ravintolaan, kun ruoka ei ole vastannut heidän odotuksiaan. Moni (72 %) hakee aktiivisesti tietoa ravintolasta ennakkoon. Nuorten tiedonhaussa korostuvat erityisruokavaliot: esimerkiksi kasvisruokavaliosta he hakevat tietoa suhteessa koko väestöön selvästi enemmän.
– Tutkimuksen mukaan 31 prosenttia kuluttajista kokee, että kiinnostavaa ravintolaa ei ole lähettyvillä. Ravintoloiden tarjonnan monipuolistuminen on asia, jota myös Kesprossa haluamme edesauttaa tuottamamme trendi- ja tutkimustiedon avulla suomalaisen ravintolakulttuurin kehittämiseksi, Tiittala summaa.
Suomalaisissa ravintolasyöjissä neljä eri ryhmää
Tutkimuksessa suomalaisista ulkona syöjistä muodostettiin neljä erilaista profiilia, joiden ryhmittelyssä on hyödynnetty sekä tämän tutkimuksen että K-ryhmän päivittäistavaroiden ostamiseen liittyvän tutkimuksen dataa:
Koko tutkimus ja oheismateriaalit saatavissa: https://bit.ly/2kks0Tm
* Tutkimus toteutettiin K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisön kuluttajapaneelissa 25.4.–4.5.2019. Kyselyyn vastasi yhteensä 985 iältään 18–70-vuotiasta kuluttajaa ja otos painotettiin jälkikäteen vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin seitsemää ravintola-alan ammattilaista. Tutkimuksen toteutti asiakasnäkemystoimisto Frankly Partners Kespron toimeksiannosta.
Lisätietoja:
Jerry Tiittala, aluejohtaja, Kespro, p. 050 543 3762
Otto Heinonen, viestintäpäällikkö, Kespro, p. 050 566 2236
Kespro on Suomen johtava hotelli-, ravintola- ja catering-toimialan (foodservice) tukkukauppa, joka toimii sekä asiakasyritystensä että kuntien kumppanina Suomessa. Kespro tarjoaa asiakkailleen räätälöidyt ja monipuoliset hankintaratkaisut sekä toimitus- ja noutopalvelut. Kaikki toiminta perustuu tinkimättömään laatuun ja aitoon asiakasymmärrykseen. Kespro haluaa tehdä ulkona syömisestä elämyksellisempää, vastuullisempaa ja suositumpaa. Kespro on osa K-ryhmää. www.kespro.com