Asumismukavuutta ilmalämpöpumpulla – tilaa nyt omasi ensi kesää varten

Ilmalämpöpumpun hankinnan suunnittelu tulevaa kesää varten kannattaa aloittaa nyt. Asumismukavuutta tuova ilmalämpöpumppu paitsi viilentää helteessä myös lämmittää talven pakkasissa. Ilmalämpöpumppu on myös ekologinen vaihtoehto: K-Raudan Remonttineuvonnan mukaan talon energiankulutusta voi pienentää uuden ilmalämpöpumpun avulla jopa yli 50 prosenttia.

Ilmalämpöpumppu toimii lämmittämisen ja viilentämisen lisäksi kosteudenpoistajana. Se poistaa suodattimillaan myös sisäilmassa leijuvaa pölyä eli parantaa huoneilman laatua ja tätä kautta asumismukavuutta. Jos kesäksi haluaa ilmalämpöpumpun asennettuna, kannattaa projekti aloittaa heti.

”Viime kesän hellejakso lisäsi ilmalämpöpumppujen kysyntää ja myyntiä todella paljon. Hankinnan pääasiallinen syy kesällä oli huoneilman viilennys ja asumismukavuuden lisääminen. Nyt ennustamme normaalia vilkkaampaa kysyntää jo keväällä – moni valveutunut asiakas varautuu ajoissa tuleviin hellekesiin. Ilmalämpöpumpun hankinta kannattaakin tänä vuonna aloittaa hyvissä ajoin, sillä myös asennuksen aikataulu on huomioitava suunnittelussa”, Imatran K-Rauta Rautapertin kauppias Ismo Lahtela kertoo.

Ilmalämpöpumppu hankitaan K-Raudan Remonttineuvonnan mukaan yleensä talon päälämmitysjärjestelmän rinnalle lisäämään asumismukavuutta ja pienentämään energialaskua. Samalla laitteella voidaan viilentää asuntoa kesän helteillä ja lämmittää asuntoa talvella. ”Kesän viilennyksen kustannus on noin euron vuorokaudessa, jos ilmalämpöpumppu on päällä koko ajan”, kertoo K-Raudan remonttineuvoja Timo Jokela.

Energiatehokkaaseen lämmitysjärjestelmään – esimerkiksi ilmalämpöpumppuun – panostaminen pienentää lämmitysenergian kulutusta ja tuo säästöjä sähkölaskuun, mutta se on monelle kustannussäästöjen lisäksi tietoinen vastuullinen valinta.

Ilmalämpöpumpulla asumismukavuutta myös vapaa-ajan asuntoon

Viilennyksen ja lämmityksen lisäksi ilmalämpöpumppua voidaan käyttää ylläpitolämmitykseen. ”Kesämökeillä ja vapaa-ajan asunnoissa ilmalämpöpumpulla voidaan pitää yllä esimerkiksi 10 asteen lämpötilaa, joka pienentää merkittävästi energiankulutusta. Uudemmilla ilmalämpöpumpuilla voidaan nostaa lämpötilaa etäohjauksen avulla halutuksi kännykän tai tietokoneen kautta vaikkapa jo vuorokautta ennen kun mökille saavutaan. Näin voidaan saapua lämpimälle mökille”, Jokela kertoo.

Vinkkejä energiatehokkaisiin ratkaisuihin K-Raudan verkkosivuilla

Arjen energiansäästövinkit: https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/energiatehokkuus/energiansaastovinkkeja-kotiin/

Lämmitys ja ilmanvaihto eri-ikäisissä taloissa – korjausvinkit https://www.k-rauta.fi/inspiraatio-ja-ohjeet/rakentaminen/lammitys-ja-ilmanvaihto-eri-ikaisissa-taloissa-korjausvinkit/

Ilmalämpöpumppuja myyvien K-Rautojen kautta saat myös ilmalämpöpumpun asennuksen. Ilmalämpöpumpun saa lain mukaan asentaa vain siihen valtuutettu asentaja. Tutustu K-Raudan Asennuspalveluun: https://www.k-rauta.fi/palvelut/asennuspalvelu/

Yleisimmät kysymykset ja vastaukset K-Rauta.fi-sivuilla

K-Rauta lanseerasi syksyllä 2017 maksuttoman Remonttineuvonnan, josta saa apua mihin tahansa kysymykseen remontointiin ja pieniin korjaustöihin liittyen. K-Rauta toteuttaa neuvontapalvelun yhdessä Peruskorjaamisen ja Rakentamisen Kehittämiskeskus ry:n (PRKK) kanssa.

K-Rauta.fi-sivustolla julkaistaan yleisimmät Remonttineuvontaan tulleet kysymykset vastauksineen. Omaan kysymykseensä voi siis löytää vastauksen suoraan sivustolta osoitteesta: https://www.k-rauta.fi/remontti/remonttineuvonta/usein-kysytyt-kysymykset

K-Raudan Remonttineuvonta: puh. 044 700 1000 (avoinna arkisin klo 8-16) tai yhteydenottolomake: https://www.k-rauta.fi/remonttineuvonta

Kauppias Ismo Lahtela, K-Rauta Rautapertti, Imatra, puh. 0400 552 357, ismo.lahtela@k-rauta.fi

Viestintäpäällikkö Reetta Hiltunen, K-ryhmän rakentamisen ja talotekniikan kauppa, puh. 040 520 9381, reetta.hiltunen@kesko.fi