Uusi älykäs K-ruoka-mobiilisovellus auttaa asiakasta kaupassa ja kotona

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 05.10.2015 KLO 09.00 1(2)

K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa henkilökohtaisia etuja ja kauppakohtaisia tarjouksia sekä älykkään ostoslistan, joka suosittelee asiakkaan usein ostamia tuotteita sekä lähes 6 000 reseptiä ohjeineen. Tästä päivästä lähtien sovelluksen voi ladata App Storesta.

Sovelluksen helppokäyttöisyyteen ja visuaalisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota.

- Haluamme helpottaa asiakkaan arkea. Uusi K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa tähän älykkäitä työkaluja, kertoo myyntijohtaja Mika Kakko Keskon päivittäistavaratoimialalta.

Ostoslista on jaettavissa useammalle laitteelle K-Plussa-korttitalouden sisällä, ja lista päivittyy reaaliaikaisesti.

Sovellus tarjoaa myös ideoita ja inspiraatiota ruoanlaittoon. Erikoisruokavaliot sisältävän reseptihaun lisäksi sovellus ehdottaa suosituimpia, sesongin raaka-aineista valmistettuja, ajankohtaisia sekä helppoja ja edullisia reseptejä käyttäjilleen toteaa Kakko.

Viikon ruokaostokset suunnitellaan maanantaina

Kysyimme K-ruokakauppojen asiakkailta milloin he tekevät viikon ruokasuunnitelmat. Suosituimmaksi päiväksi ruokasuunnitteluun osoittautui maanantai, joka sai 38 prosenttia äänistä. Toiseksi suosituin päivä oli perjantai 28 prosentilla.

- K-ruokakaupan asiakas on saanut aiemmin lähikauppansa tarjoukset sähköpostitse alkuviikosta. Nyt tuomme rinnalle mobiilisovelluksen, jossa omat henkilökohtaiset edut ja kaupan muut tarjoukset ovat näppärästi näkyvillä ja lisättävissä suoraan ostoslistalle, kertoo Kakko.

Asiakaslähtöinen kehitystyö jatkuu

Keskon kumppanina K-ruoka-mobiilisovelluksen suunnittelussa ja toteutuksessa on toiminut digitaalisia palveluita rakentava Futurice. Kehitystyön kaikissa vaiheissa on kuunneltu asiakkaita, esim. kesällä aiheesta toteutettiin kysely K-Plussa-asiakkaille. Sovelluksen käyttäjäkokemusta ja käyttäjäystävällisyyttä kehitetään myös jatkossa aktiivisesti yhdessä asiakkaiden kanssa.

Futuricen design-osaamisen ja ketterien toimintamenetelmien soveltaminen Keskon kanssa tässä korkean profiilin hankkeessa on hieno osoitus kuinka suuri suomalaisten tuntema kauppaketju ja ketterä kumppani voivat toimia tehokkaasti yhdessä ja samalla oppia paljon toisiltaan, kertoo Futuricen liiketoimintajohtaja Riku Valtasola.

Sovelluksen iOS-versio julkaistaan tänään. Windows Phone ja Android -versiot julkaistaan syksyn aikana.

Milloin teet viikon ruokasuunnitelmat?

maanantaina (38 %)
tiistaina (7 %)
keskiviikkona (13 %)
torstaina (25 %)
perjantaina (28 %)
lauantaina (11 %)
sunnuntaina (22 %)
en suunnittele ruokaostoksiani (23 % )

Kysely toteutettiin K-ruokakaupan asiakkaille osana sähköistä asiakaskirjettä ja siihen vastasi 6 000 asiakasta. Päivistä oli mahdollista valita enintään kolme vaihtoehtoa. Kysely toteutettiin syyskuussa 2015.

myyntijohtaja Mika Kakko, Kesko, päivittäistavarakauppa, p. 050 3064 256
liiketoimintajohtaja Riku Valtasola, Futurice, p. 040 531 8943

Yli 900 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-citymarket, K-supermarket, K-market ja K-extra. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia. K - jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Futurice on nopeasti kasvava suomalainen yritys, joka luo sekä kuluttaja- että yrityspalveluita kaikille teknisille alustoille. Yrityksen suurimpiin asiakkaisiin kuuluu kansainvälisiä operaattoreita, mediataloja, laitevalmistajia ja vähittäiskaupan yrityksiä. Futuricella on toimipisteet Berliinissä, Lontoossa, Tukholmassa, Helsingissä ja Tampereella.