K-citymarket ja Aalto-yliopisto aloittivat yhteisen kokeilun kiireettömästä kassasta

K-CITYMARKET OY LEHDISTÖTIEDOTE 04.10.2011 KLO 14.00

K-citymarket Isossa Omenassa Espoon Matinkylässä on aloitettu kokeilu hitaasta "Elä hättäile" -kassasta. Kassa on suunnattu vanhuksille ja kehitysvammaisille sekä kaikille niille, jotka haluavat asioida rauhallisemmin. Kassalla asiointi sujuu asiakkaalle sopivassa tahdissa rupattelua unohtamatta ja omaa vuoroaan voi odotella mukavasti nojatuolissa.

- Ajatus rauhallisesta kassatapahtumasta lähti liikkeelle käyttäjätutkimuksesta, jossa espoolaisten kehitysvammaisten nuorten arjen tarpeita tutkittiin. Kaupassa käynti osoittautui toisaalta viikon kohokohdaksi, toisaalta kognitiivisesti ja fyysisesti hyvin paineenalaiseksi tilanteeksi. Yhteiskunnassa arjen toimintojen hektisyys voi olla monelle kynnyskysymys itsenäisessä selviämisessä, toteaa kokeilun käyttäjätutkija ja teollinen muotoilija Sara Ikävalko Aalto-yliopistosta.

Pilottikokeilu tehdään Aalto-yliopiston MIND-tutkimusryhmässä, jossa on Sara Ikävalkon lisäksi mukana tutkijat Reetta Maila ja Jussi Ekqvist. Tarkoituksena on havainnoida ja seurata kahden viikon ajan kuinka rauhallinen kassatapahtuma lähtee käyntiin, miten henkilökunta ja asiakkaat mallin kokevat ja miten sitä voidaan kehittää.

- Meille oli luontevaa lähteä hankkeeseen mukaan. Olemme olleet mukana aloittamassa Omena-emäntä -palvelua, jossa kauppakeskuksen palveluhenkilö kuljettaa vanhuksia liikkeestä toiseen opastaen ja auttaen. Tämä kokeilu on hyvä jatkumo tuolle palvelulle. Toisaalta näyttää siltä, että moni muukin asiakasryhmä kaipaa rauhallista asiointia. Esimerkiksi lapset ovat viihtyneet nojatuoleissa vanhempien maksaessa kassalla, toteaa K-citymarketin kauppias Toni Pokela.

"Elä hättäile"-kassalla myyjä palvelee asiakasta tarpeiden mukaan. Apua ostotilanteeseen saa koko tapahtumaketjun alusta loppuun - aina kassahihnalle latomisesta maksutapahtumaan ja ostosten pakkaamiseen.

Kauppias Toni Pokela, K-citymarket Iso Omena, puh. 040 547 8346
Tutkija Sara Ikävalko, Aalto-yliopisto, puh. 050 532 1245

K-citymarket on hypermarket. Se tarjoaa asiakkailleen monipuoliset ja laajat valikoimat ruokaa sekä päivittäis- ja käyttötavaroita. K-citymarketin edullinen hintataso ja ajankohtaiset valikoimat vahvistavat asiakaslupausta, joka on "Kaupan päälle hyvä mieli". K-citymarket-ketju kasvaa ja kehittyy voimakkaasti, tällä hetkellä Suomessa on 73 K-citymarketia. www.k-citymarket.fi

MIND-projektissa synnytetään Aalto-yliopiston tutkijoiden, konsulttien ja asiakasyritysten henkilöstön avulla toimialojen konventioita haastavia palveluinnovaatioita ja tutkitaan tällaisten innovaatioiden syntymekanismeja ja toteutuksenesteitä. http://www.mindspace.fi/about-mind/