PÄRNUN CITYMARKET AVATAAN TÄNÄÄN

Ruokakesko avaa tänään Viron ensimmäisen Citymarketin Pärnuun ja seuraava avataan syksyllä Tallinnan sataman läheisyyteen. Baltian ensimmäinen Citymarket avattiin jo viime syksynä Latvian Riikaan. Virossa Ruokakeskolla on aiemmin ollut kolme SuperNetto-myymälää, jotka nekin muutetaan Citymarketeiksi ja lisäksi yli 30 kaupan Säästumarket-halpamyymäläketju.

Nyt avattavan Pärnun Citymarketin pinta-ala on 2 500 m2 ja se työllistää noin 50 henkeä. Myyntitavoite on noin 6,7 miljoonaa euroa vuodessa. Tallinnan sataman läheisyyteen kauppakeskus Norde Centrumiin loppuvuonna avattava Citymarket on laajempi, noin 5000 m2 ja se työllistää noin 80 henkeä. Tarton SuperNetto laajennetaan myös syksyn aikana ja avataan Citymarkettina ennen vuodenvaihdetta. Lisäksi Haberstiin Länsi-Tallinnaan on suunnitteilla uusi Citymarket.

Myös Latvian Riikassa toisen Citymarketin rakennustyöt ovat loppusuoralla ja se avataan Krasta Ielalle keväällä. Tänä vuonna tavoitteena on avata Latviaan kaikkiaan kolme uutta Citymarkettia. Syksyllä avatun ensimmäisen Citymarketin toiminta on käynnistynyt hyvin.

Citymarkettien lisäksi Ruokakesko omistaa Viron suurimman halpamyymäläketjun, Säästumarketin, jolla on tällä hetkellä 33 myymälää. Ketju ostettiin toukokuussa 2001 ja se on kasvanut nopeasti: yhdeksän kuukauden aikana on avattu 15 uutta myymälää.

Ruokakeskon tavoitteena Baltiassa on noin 25 % osuus päivittäistavaramarkkinoista, joiden arvo on tällä hetkellä runsaat 4,2 miljardia euroa. Tavoite saavutetaan sekä uusia kauppoja perustamalla että yritysostoilla. Keskolla on Tallinnan Jürissa logistiikkakeskus, joka tukee Keskon oman vähittäiskauppaverkoston rakentamista ja toimii maahantuontivarastona. Samalla se tarjoaa myös Viron elintarviketeollisuudelle tehokkaan jakelu- ja vientikanavan.

Kesko solmi joulukuussa 2001 Euroopan jälleenrakennus- ja kehityspankin (EBRD) kanssa sopimuksen yhteistyöstä kahdessa kiinteistöyhtiössä Baltiassa. Yhtiöiden yhteenlaskettu osakepääoma on 34 miljoonaa euroa. Yhteistyöllä ja EBRD:n järjestämällä 50 miljoonan euron lainalla rahoitetaan kiinteistöprojekteja Virossa ja Latviassa.

Kesko on mukana myös muilla kaupan toimialoilla Baltiassa. Rautakesko omistaa Viron suurimman rautakauppaketjun Ehitusmaailman. Rautakaupassa tavoitteena on markkinajohtajuus ja noin 30 prosentin markkinaosuus. Maatalous- ja konekaupassa tavoitteena on samoin johtava asema Baltian markkinoilla. Anttilan postimyynti on toiminut Baltiassa jo 10 vuotta ja sekä Latviassa että Virossa sen markkina-asema on vahva. Lisäksi Viron Viljandiin avataan tänä keväänä postimyynnin myymälä. Yhteensä Kesko työllistää Baltiassa yli 1 600 työntekijää.

Kalervo Haapaniemi, Ruokakesko Oy, toimitusjohtaja, puh. 01053 22204
Timo Valla, Ruokakesko Oy/Baltia, johtaja, puh. +371-6565 077
Timo Hämälä, Ruokakesko Oy/Baltia, kenttäjohtaja, puh +372-6059 421/+372-56 251 157