“Merkittävin jätteiden kierrätystä tehostava muutos sitten pahvinkeräyksen alkamisen” – K-kauppojen energia- ja sekajätteen määrä puolittuu muovipakkausten keräyksen myötä

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 27.10.2023 KLO 8.30 Uuden jätelain mukanaan tuoma yritysten muovipakkausten erilliskeräys on suurin kertamuutos K-kauppojen jätteiden lajittelussa sitten pahvinkeräyksen alkamisen 1990-luvulla. K-ryhmässä on tammi-elokuun aikana kerätty kierrätykseen jo 200 tonnia enemmän muovijätettä kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Tavaroiden kuljetus ja hyllytys kaupoissa tuottaa päivittäin suuret määrät styroksi- ja muovilaatikoita, jotka on Suomessa tähän asti lajiteltu polttoon ohjautuvaan energia- ja sekajätteeseen.

Uuden jätelain vauhdittamana jäteyhtiöt alkoivat vuoden 2023 alussa tarjota mahdollisuutta lajitella myös kaupoissa syntyvät muovipakkausjätteet erikseen. K-ruokakaupoissa, K-Rauta-kaupoissa ja yritysasiakkaita palvelevissa Onninen Express -myymälöissä on jo lähdetty mukaan keräämään erikseen muovipakkauksia.

”Kaupoissa tarvitaan päivittäin suuret määrät esimerkiksi styroksisia kalalaatikoita, irtokarkkilaatikoita ja kukkaämpäreitä ja -alustoja. Mahdollisuus toimittaa nämä pakkaukset erikseen kierrätykseen ja uusiokäyttöön edistää kiertotaloutta. Muovipakkausten erilliskeräys on merkittävin jätteiden kierrätystä tehostava muutos sitten pahvinkeräyksen alkamisen. Esimerkiksi K-Citymarketeissa saadaan energia- ja sekajätteen osuutta nyt pienennettyä noin puoleen aiemmasta”, sanoo Keskon päivittäistavarakaupan ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski.

Muovipakkaukset lajittelevien kauppojen määrä kasvaa koko ajan, ja K-ryhmästä on saatu erilaisia muoveja kiertoon tammi-elokuussa jo 200 tonnia enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna. Kauppojen kierrätysluvut nousevat muovipakkausten keräyksen myötä tänä vuonna korkeammiksi kuin koskaan aikaisemmin – yhdessä pilottikaupassa jopa 95 prosentin kierrätysasteeseen.

Kiertotalouden edistäminen on yksi K-ryhmän vastuullisuustyön painopisteistä. K-ryhmän pakkaus- ja muovilinjauksissa on asetettu tavoitteita, jotka tähtäävät muovin käytön vähentämiseen ja pakkausten kierrätettävyyden parantamiseen. Esimerkkinä toimialojen omista toimenpiteistä Keskon rakentamisen ja talotekniikan toimiala liittyi Rakentamisen muovit green deal -sopimukseen ensimmäisenä kaupan alan yrityksenä vuonna 2022.

Ympäristöpäällikkö Hanna Lehmuskoski, Keskon päivittäistavarakauppa, puh. 01053 21951, hanna.lehmuskoski@kesko.fi

Vastuullisuuspäällikkö Tiina Kotipelto, Keskon rakentamisen ja talotekniikan kauppa, puh. 01053 22563, tiina.kotipelto@kesko.fi

K-ryhmän viestintä, puh. +358 10 53 50200, viestinta@kesko.fi

K-ryhmän noin 45 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Puolassa. Autamme noin 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin. www.kesko.fi