Kesko sopeuttaa toimintaansa koronaviruksen vuoksi

Lomautusten arvioidaan koskevan noin 2 000 Keskon työntekijää Suomessa - lomautusten määrää on pystytty vähentämään merkittävästi henkilöstön siirroilla yksiköiden välillä.

Kesko käy yhteistoimintaneuvotteluita sopeuttamistoimenpiteistä koronaviruksen aiheuttaman työn vähenemisen vuoksi. Erilaisten sopeuttamistoimenpiteiden kohteena arvioidaan olevan lähikuukausina kokonaisuutena noin 2 500 työntekijää Keskon liiketoiminnoissa ja tukitoiminnoissa, mistä lomautusten osuus on arviolta 2000 työntekijää. Kesko työllistää Suomessa noin 12 000 henkilöä. Erilaisia sopeuttamistoimenpiteitä tehdään myös Keskon ulkomaantoiminnoissa Ruotsissa, Norjassa, Puolassa sekä Baltian maissa. Keskolla on ulkomaantoiminnoissa yhteensä noin 12 000 työntekijää.

Sopeuttamistoimenpiteet toteutetaan yksikkökohtaisesti. Lomautukset kestävät enimmillään yhteensä 90 päivää ja osa lomautuksista on osa-aikaisia. Lomautusten lisäksi sopeuttamistoimenpiteitä ovat esimerkiksi rekrytointien keskeyttäminen, osa-aikainen työ sekä siirto muihin yksiköihin Keskon sisällä. Lomautusten määrää on pystytty vähentämään merkittävästi henkilöstön siirroilla yksiköiden välillä.

”Koronavirusepidemia vaikuttaa eri tavoin Keskon eri liiketoimintoihin ja tukitoimintoihin. Toimenpiteitä ja niiden kestoa arvioidaan epidemian ja siihen liittyvien rajoitusten keston mukaan. Poikkeustilanteessa tavoitteenamme on erityisesti turvata henkilöstömme ja asiakkaidemme turvallisuus sekä varmistaa liiketoimintamme jatkuvuus”, sanoo Matti Mettälä, henkilöstöstä, vastuullisuudesta ja aluetoiminnoista vastaava johtaja.

Lisätietoja antaa:
Petteri Huovinen, työsuhdejohtaja, puh. 050 392 8619
K-ryhmän viestinnän päivystys (ma-pe 8-16), puh. 010 535 0200, viestinta@kesko.fi

www.kesko.fi