Kansainvälinen ilmastokysely selvitti: suomalaisyritysten ilmastotyö on maailman kärkeä – Kesko nousi A-listalle

Yritysten ilmastotoimia ja ympäristöraportointia tutkiva CDP-järjestö on antanut korkeimman A-arvosanan kuuden suomalaisyrityksen ilmastotyölle. Ilmastotyöstään kiitosta saanut K-ryhmä etenee kohti hiilineutraaliutta lisäämällä uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön ja lämmön osuutta sekä siirtymällä biopolttoaineisiin kotimaan kuljetuksissa.

”Seuraava vuosikymmen on ratkaiseva, kun etsimme globaalisti parhaita keinoja ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Jotta pääsemme Pariisin ilmastosopimuksen mukaisiin tavoitteisiin, on kehitettävä uusia ratkaisuja päästöjen vähentämiseksi ja saatava ilmastotyöhön mukaan lisää yrityksiä, kaupunkeja ja valtioita”, sanoo Keskon pääjohtaja Mikko Helander.

Helander uskoo vastuullisuuden merkityksen kasvavan entisestään tulevaisuudessa.

”Me Keskossa ja K-ryhmässä olemme nostaneet vastuullisuuden ja ilmastonmuutoksen hillinnän keskeiseksi painopisteeksi strategiassamme. Tavoitteenamme on olla hiilineutraali K-ryhmä vuonna 2025 ja saada oman toimintamme ja kuljetustemme päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä.”

Yksi keskeinen keino nollapäästöihin pääsemiseksi ovat uusiutuvalla energialla tuotetun sähkön ja lämmön osuuden lisääminen. Keskon hankkima sähkö K-kauppoihin ja muihin Keskon kiinteistöihin Suomessa on ollut 100 % uusiutuvalla energialla tuotettua sähköä vuodesta 2017. Tavoitteena on lisätä uusiutuvan sähkön ja lämmön osuutta myös muissa toimintamaissa ja kauppiaiden omissa energianhankinnoissa.

Kesko nousi CDP:n ilmastokyselyssä A-listalle

Määrätietoiset toimet ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi nostivat Keskon CDP:n kansainvälisessä ilmastokyselyssä valioluokkaan eli A-listalle. Maailmanlaajuisesti A-listalle pääsi 270 yritystä, joista suomalaisia ovat Keskon lisäksi muun muassa Kone, Metsä Board ja UPM-Kymmene. CDP:n ilmastokyselyyn 2020 vastasi yli 9 600 yritystä.

Itsenäinen, voittoa tavoittelematon CDP-järjestö kerää vuosittain erityisesti sijoittajien käyttöön yrityskohtaista tietoa ilmastonmuutoksen hillinnästä, kasvihuonekaasupäästöistä ja sopeutumisesta ilmastonmuutokseen. CDP:n kyselyn tulokset ovat tärkeä työkalu kotimaisille ja kansainvälisille sijoittajille, jotka korostavat vastuullista sijoittamista.

A-listalle päässeiden yritysten raportointi on kattavaa, yritykset ymmärtävät ja hallitsevat laajasti ympäristöriskejään sekä toimivat ympäristön kannalta parhaiden käytäntöjen mukaisesti ja ovat asettaneet kunnianhimoisia ja vaikuttavia tavoitteita.

Tavarantoimittajat haastetaan tekemään päästövähennyksiä

K-ryhmä kannustaa tavarantoimittajiaan, koko toimitusketjuaan ja asiakkaitaan päästöjen vähennystoimiin.

Tavoitteena on, että kahdelle kolmasosalle Keskon suorien tavarantoimittajien päästöistä tulee olla asetettuna vähennystavoitteet vuoteen 2025 mennessä.

”Olemme liittyneet CDP:n Supply Chain -ohjelmaan, jonka avulla haastamme tavarantoimittajamme tekemään päästövähennyksiä ja raportoimaan niistä. Näin pyrimme vaikuttamaan osaltamme siihen, että kaupan koko tuotantoketjun päästöt vähenevät”, Keskon vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo sanoo.

K-ryhmä kannustaa myös asiakkaitaan pienentämään ostostensa hiilijalanjälkeä. K-Ostokset on datapohjainen palvelu, joka tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden seurata ruokaostostensa kotimaisuus- ja ilmastotasoa sekä uusimpana ominaisuutena ravitsemuksellisia tietoja.

Vastuullisuusjohtaja Matti Kalervo, K-ryhmä, puh. 050 306 4081, matti.kalervo@kesko.fi
K-ryhmän viestintä, puh. 010 53 50200, viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän, jonka myynti on 13 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 43 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on 10 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 25 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Valko-Venäjällä ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi