K-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus kasvoi vuonna 2019 ja nousi 36,5 prosenttiin

K-ryhmän markkinaosuus Suomen päivittäistavarakaupasta nousi vuonna 2019 edellisvuoteen verrattuna 0,4 prosenttiyksikköä ja on nyt 36,5 prosenttia. Myynnin kehitys oli erityisen vahvaa K-Citymarket ja K-Supermarket-ketjuissa. K-Citymarketin markkinaosuus kasvoi kaikista Suomen päivittäistavarakaupan ketjuista eniten. Tiedot selviävät tutkimusyritys Nielsenin tänään julkistamasta Päivittäistavaramyymälärekisteristä.

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 19.3.2020

Vuosittain julkaistava Nielsenin Päivittäistavaramyymälärekisteri mittaa päivittäistavarakaupan markkinasta kokonaisuutta, joka kattaa päivittäistavaroita myyvien myymälöiden ja verkkokaupan myynnin.

”K-ryhmä kasvatti markkinaosuuttaan ainoana päivittäistavarakaupan ryhmänä viime vuonna, ja teki sen vahvasti. Markkinaosuuden kasvun taustalla on panostus erinomaiseen asiakaskokemukseen, joka on kaiken tekemisemme keskiössä. K-ruokakauppiailla on ollut myös viime vuonna vahva rooli suomalaisen päivittäistavarakaupan tarjonnan uudistamisessa, minkä myötä K-ryhmän asema kaupan alan edelläkävijänä on vahvistunut”, K-ryhmän päivittäistavarakaupan toimialajohtaja Ari Akseli summaa.

Nielsenin myymälärekisterin mukaan K-Citymarketeissa ja K-Supermarketeissa myynti kasvoi selvästi päivittäistavaramarkkinan keskimääräistä kehitystä voimakkaammin: K-Citymarket-ketjussa myynnin kasvu oli +5,1 %, minkä myötä sen markkinaosuus kasvoi kaikista ketjuista eniten.

”Uudistetut kaupat ja kauppakohtainen liikeidea, eli jokaisen K-kaupan valikoiman ja palvelujen räätälöinti asiakastietoon sekä kauppiaiden asiakastuntemukseen perustuen, on osoittautunut toimivaksi yhdistelmäksi. Tästä yksi todiste saatiin syksyllä, kun K-Citymarket Järvenpää voitti arvostetun IGD Awardsin Store of the Year 2019 -palkinnon ja valittiin näin maailman parhaaksi ruokakaupaksi. Asiakastyytyväisyys vahvistui kaikissa K-ruokakauppaketjuissa ja tämä kehitys on jatkunut jo useamman vuoden ajan”, sanoo Akseli.

Ruoan verkkokaupassa jyrkkä kasvu – K-ryhmässä 106 %

Nielsenin kokoamien tietojen mukaan päivittäistavaroiden verkkokauppa kasvoi Suomessa 56,7 % ja ylsi lähes 110 miljoonaan euroon*.

”K-ryhmässä ruoan verkkokaupan kasvu oli huimat 106 prosenttia eli kasvu oli erittäin voimakasta. Palvelua tarjoaa tällä hetkellä jo yli 250 K-ruokakauppaa. Verkkokaupan asiakasmäärät ovat kaksinkertaistuneet ja asiakastyytyväisyys on erittäin korkea”, sanoo Akseli.

”Suurin kiitos viime vuoden kirimisestä kuuluu jälleen asiakkaillemme. Asiakastyytyväisyyden paraneminen niin kivijalassa kuin verkkokaupassa kertoo selkeästi meidän keskittyvän oikeisiin asioihin. Suunta on oikea, ja työ asiakkaiden paremman palvelun eteen jatkuu K-ruokakaupoissa joka päivä”, Akseli lupaa.

K-ruokakauppojen lukumäärät 1.1.2020 Nielsenin mukaan (suluissa vastaava luku 1.1.2019)

• K-ruokakaupat yhteensä: 1243 (1256)
  • K-Citymarket: 81 (81)
  • K-Supermarket: 243 (244)
  • K-Market 777 (784)
  • Neste K: 71 (71)
  • Muut: 71 (76)

* Nielsenin mukaan luvussa on mukana sekä ainoastaan verkkokauppaa harjoittavien kotimaisten toimijoiden myynnit että fyysisten myymälöiden yhteydessä toimivien verkkokauppojen myynnit.

Huomattavaa Nielsenin markkinaosuuslukuihin liittyen: Vuodesta 2016 mukaan liitettyjen uusien markkinoiden vuoksi vuosia 2018 ja 2017 koskevien tiedotteiden luvut eivät ole vertailukelpoisia edellisten vuosien tiedotteiden lukujen kanssa.