Janica on työskennellyt kaupassa jo pari vuotta ja oppinut tuntemaan asiakkaat. Seutukunta on hänelle tuttua, Janica on lähtöisin Isojoelta ja hän on asunut lähes koko elämänsä Kristiinankaupungissa ja Lapväärtissä. ”Jännittävältä tuntuu, sillä suuret saappaat on täytettävänä, koska nykyinen kauppias Joakim ja hänen vanhempansa ja isovanhemmat ovat olleet tällä alueella melkein vuosisadan kauppiaina. Joakim on tehnyt hyvää työtä tässä kaupassa, sen lisäksi, että minua odottavat uudet kylmäkoneet, minua on odottamassa siellä myös hyvä ja vankka asiakaskunta pitkältä ajalta”, Janica iloitsee.
Jokaiselle kävijälle hyvä kauppakokemus
Janica lähtee henkilökuntansa kanssa rakentamaan valikoimaa asiakaslähtöisesti. ”Haluan, että jokaisella on hyvä kauppakokemus”, uusi kauppias lupaa. ”Toivonkin, että asiakkaat tulevat siinä minua auttamaan, että miten voimme hioa valikoimiamme, ja onko lisäksi jotain palveluja, joita he haluaisivat.”
”Meillä on Lapväärtissä tiivis kyläyhteisö ja toivon voivani olla Oman kylän kauppa, jossa on mukava käydä ostoksilla ja jokainen löytäisi tarvitsemansa”, Janika kertoo. ”Valikoimistamme löytyy jo ennestään hyvin K-Menu- ja Pirkka-tuotteita ja sen lisäksi on laadukas perusvalikoima. Uskon, että jokaiselle löytyy sopiva ostoskori ja käyn mielelläni valikoimaa läpi asiakkaiden toiveiden mukaan. Paikallisten toimijoiden kanssa jatkamme ehdottomasti yhteistyötä, miksi mennä merta edemmäs kalaan.”
”Hyväksi todettuja toimintatapoja jatketaan mutta varmasti on tulossa myös muutoksia. Avajaisia vietetään tuonnempana ja ilmoittelemme siitä, kun on sen aika.”
K-Market Lapväärtissä vastuullisuutta toteutetaan muun muassa turhan hävikin vähentämisellä, hävikkiruuan lahjoittamisella ja ResQ Clubin-äpillä. ”Nykyinen kauppias on vaihtanut kylmäkoneet täysin uusiin, ja hänellä on ollut hyväksi todettu järjestelmä valvomassa esimerkiksi sähkön hintaa, jolloin mm. juomakaapit ovat olleet joko päällä tai pois päältä, säästäen näin sähköä. Aurinkopaneelit löytyvät katolta. Kierrätys ja henkilökunnan työhyvinvointi kuuluvat mielestäni myös merkittävästi tähän”, Janica luettelee.
Janicalla on työuraa monet vuodet ravintola-alalta ja hän on toiminut pizzeria-, siivousalan- ja pubiyrittäjänä. Hän on koulutukseltaan lähihoitaja ja ennen kaupan alalle tuloaan hän työskenteli päiväkodissa.
Janican puoliso Joakim työskentelee omassa yrityksessään mutta hän on Janicalle tärkeänä taustatukena ja apuna. Vapaa-ajalla Janica pitää tiukasti kiinni siitä, että hän ehtii käymään kuntosalilla. ” Saliharrastus tekee hyvää niin henkiselle kuin fyysiselle hyvinvoinnille ja auttaa jaksamaan arjessa. Vapaa-ajallani pyrin myös rentoutumaan ja näkemään ystäviäni ja perhettäni.”
Janica har redan arbetat ett par år i butiken och lärt sig känna kunderna. Regionen är bekant för Janica, som kommer från Storå och har bott i Kristinestad och Lappfjärd nästan hela livet. ”Det känns spännande, jag har stora stövlar att fylla, för den nuvarande köpmannen Joakim och hans föräldrar och farföräldrar har varit köpmän i trakten i nästan ett århundrande. Joakim har gjort ett bra jobb i butiken. Förutom nya kylmaskiner väntar mig också en god och stabil kundkrets från en lång tid”, glädjer sig Janica.
Varje besökare får en god butiksupplevelse
Tillsammans med personalen kommer Janica att bygga upp ett kundorienterat sortiment. ”Jag vill att alla ska få en god butiksupplevelse”, lovar den nya köpmannen. ”Jag hoppas att kunderna hjälper till med att berätta för mig, hur vi kan vässa vårt sortiment och vilka tjänster de därtill eventuellt önskar sig.”
”I Lappfjärd har vi en intim bygemenskap och jag hoppas kunna vara Din egen bybutik, där det är trevligt att handla och alla hittar det de behöver”, berättar Janika. ”I sortimentet finns det redan från tidigare gott om K-Menu- och Pirkka-produkter och därtill är bassortimentet av hög kvalitet. Jag tror att alla hittar en passlig köpkorg och jag går gärna igenom sortimentet utifrån kundernas önskemål. Samarbetet med de lokala aktörerna fortsätter utan tvekan, varför gå över ån efter vatten.”
”Sådant som har konstaterats fungera bra fortsätter vi med, men säkert är det också förändringar på kommande. Öppningen firas längre fram och vi meddelar sedan, när det är dags för den.”
På K-Market Lappfjärd förverkligas ansvarsfullhet bland annat genom att minska på onödigt svinn, donera matsvinn och med appen ResQ Club. ”Den nuvarande köpmannen har bytt till helt nya kylmaskiner och han har ett system som övervakar till exempel elpriset. Det har visat sig fungera bra och el har sparats bland annat genom att kylskåpen för drycker har varit på eller av. På taket finns solpaneler. Jag anser att också återvinning och personalens arbetshälsa hör hit på ett väsentligt sätt”, räknar Janica upp.
Janica har en mångårig yrkeskarriär i restaurangbranschen bakom sig och hon har varit pizzeria-, städ- och pubföretagare. Till utbildningen är hon närvårdare och innan hon kom in i butiksbranschen arbetade hon på ett daghem.
Janicas man Joakim arbetar i sitt eget företag, men han är ett viktigt stöd för Janica och hjälper henne. På fritiden håller Janica hårt fast vid att ta sig tid att gå på gym. Det gör gott att gå på gym för både det psykiska och det fysiska välmåendet och bidrar till att jag orkar i vardagen. På fritiden strävar jag också efter att koppla av och träffa vänner och familj.”