Yhä useampi ostaa valmisruokaa – tarjonta monipuolistunut lyhyessä ajassa ja premium-tuotteet ottaneet vankempaa jalansijaa

K-ryhmän myyntidatan perusteella valmisruokaa on ostettu aiempaa useammin, ja myös valmisruokaa ostavien asiakkaiden määrä on kasvanut. Pekka Terävän Olo Creative Kitchen -sarja on esimerkki laadukkaasta valmisruokakokonaisuudesta, jolle ei todennäköisesti olisi vielä pari vuotta sitten löytynyt kysyntää – nyt sarja tuo myös valmisruokaan ravintolamaailmasta tutun vaihtuvan menun ajatusmallin.

Viimeisten viiden vuoden aikana valmisruoan myynti on kehittynyt vuosittain noin 10 prosentin vauhtia ja korona-aikana kasvu on vain kiihtynyt. Myyntidatan perusteella tänä vuonna valmisruokaa on ostettu aiempaa useammin, ja myös valmisruokaa ostavien asiakkaiden määrä on kasvanut,

”Kiireinen elämänrytmi sekä korona-ajan jälkeenkin jatkuva etätyöarki asettaa uudenlaisia vaatimuksia myös ruokailulle. Nyt on myös selvästi nähtävissä asennemuutos: aiemmin valmisruokaa vältelleet kuluttajat ovat selvästi löytämässä laajenevasta valikoimasta itselleen sopivia vaihtoehtoja”, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.

Valmisruoan kehityksen ei nähdä pysähtyvän tulevinakaan vuosina. Valmisruokahyllyn tarjonnan kasvu on päivittäistavarakaupoissa yksi tämän vuoden isoista ruokatrendeistä, mutta markkina kasvaa edelleen kohisten. Esimerkiksi laadukkaampien ja ravintolatasoisten vaihtoehtojen ohella kala- ja kasvipohjaiset valmisruoat kiinnostavat, ja niitä toivotaan lisää valikoimiin.  K-ryhmässä nähdään tulevaisuudessa kysyntää myös terveellisemmille valmisruoille, puolivalmiille aterian osille, ateriakokonaisuuksille sekä maailmalta tutuille mauille.

Pekka Terävän suunnittelema Olo Creative Kitchen -sarja on edelläkävijä valmisruokahyllyllä.

”Alun perin ideana on ollut rakentaa menukokonaisuus, jota on helppo varioida eri tilanteisiin. Mietimme myös uusiksi valmisruokakonseptia: itselläni on paljon ideoita, joita haluan kokeilla. Keskeinen osa Olo Creative Kitchen -sarjaa on ravintolamaailmasta tutun vaihtuvan menun ajatusmalli, ja nyt esimerkiksi syysmenuun toimme syksyisiä ja tuhdimpia makuja Suomi-lasagnen ja omenajälkiruoan avulla”, kertoo keittiömestari Pekka Terävä.

Ensimmäiset tuotteet ovat olleet vasta puoli vuotta K-ruokakauppojen valikoimissa, mutta huippukokin suunnittelema kokonaisuus on otettu hyvin vastaan: maa-artisokkakeitto ja lihapullat ovat olleet sarjasta suosituimpia. Datan perusteella nähdään, että tuotesarjaa maistaneet ovat ostaneet samaa tuotetta myös uudemman kerran. 

”Tällaiselle kokonaisuudelle on nyt kysyntää, jota vielä pari vuotta sitten ei todennäköisesti olisi löytynyt, kertoo Vuorinen.

 

Kuvateksti: Pekka Terävän suunniteleman Olo Creative Kitchen -sarjan tuotteet valmistaa Mestari Forsman. Tästä "Suomi-Lasagnesta" odotetaan syksyn suosikkituotetta. 


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös