Vegeboomi ei ole laantunut – kasvismakkarat kesän hittituote

Kasvipohjaisten tuotteiden myynti on kasvanut kuluneiden vuosien aikana voimakkaasti K-ruokakaupoissa. Kasvisruokailusta on tullut arkipäivää ja yhä useamman grillistä löytyykin tänä kesänä vegegrillimakkara.

Kasvipohjaisten tuotteiden myynti alkoi voimistua K-ruokakaupoissa vuonna 2016 ja myynninkehitys osoittaa, että vegeboomi ei ole vain trendi - se on tullut jäädäkseen. Tällä hetkellä kasvipohjaiset tuotteet ovat suosituimpia isoissa kaupungeissa, mutta kasvua on koko maassa.

Erityisesti vegegrillimakkarat kasvattavat suosiotaan ja ne löytyvätkin yhä useamman kesäostoskorista.

’’Vegenakit ja -makkarat ovat mainio vaihtoehto kesän grillaukseen, niin vegaaneille kuin sekasyöjillekin. K-ryhmän myyntidatan mukaan vegemakkarat ovat yksi kesän suurimmista nousijoista – niiden myynti on kasvanut yli 300 % viimeisen vuoden aikana. Kasvavaan kysyntään vastataan valikoimia laajentamalla, esimerkiksi tuomalla Pirkka-sarjaan vegenakin rinnalle uusi vegegrillimakkara’’, kertoo K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tuoretuotteiden osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen.

Kasvipohjaisten vaihtoehtojen suosio on monen tekijän summa. Kuluttajat ovat yhä tiedostavampia ja haluavat tehdä ilmastoystävällisempiä valintoja kaupan hyllyjen välissä. Lisäksi terveyteen ja hyvinvointiin satsaaminen sekä keventäminen näkyy kuluttajien ostoskorissa.

’’Se, että kasvipohjaisista tuotteista on tullut näin lyhyessä ajassa niin iso ilmiö meillä ja maailmalla johtuu osaltaan myös siitä, että viime vuosien aikana on tullut valtavasti tarjontaa, joiden avulla on helppo vaihtaa liha silloin tällöin lihattomaan vaihtoehtoon. Sellaiset tuotteet menestyvät, jotka sopivat asiakkaiden tarpeisiin, ovat laadukkaita ja ennen kaikkea maukkaita’’, Vuorinen kertoo

Vuodesta 2015 kasvipohjaisten tuotteiden valikoimat ovat moninkertaistuneet K-ruokakaupoissa. Esimerkiksi Pirkka-sarjassa on täysin vegaanisia tuotteita jo 150 kpl ja valikoima kasvaa jatkuvasti uusilla tuotteilla. Asiakkaat toivovat helppokäyttöisiä ja vaivattomia vaihtoehtoja. Pirkka-sarjan tavoitteena on tehdä vastuulliset valinnat helpoksi ja tuoda ne mahdollisimman monen kuluttajan ulottuville.

Myydyimpiä kasvipohjaisia proteiinituotteita K-ruokakaupoissa:

  • Gold&Green nyhtökaura
  • Muu kasvisgrillimakkara
  • Beanit Härkis härkäpapuvalmiste
  • Pirkka vegejauhis
  • Beanit härkäpapumuru

Lähde: K-ryhmän myyntidata 06/2020-05/2021 (listaus satunnaisessa järjestyksessä)


Oliko sisältö hyödyllinen?
KYLLÄ
EI

Takaisin ylös