Munkki on vapun ykkösherkku, mutta nakeille ja perunasalaateille on vieläkin suurempi sesonki

Vapun selvä kärkiherkku on munkki. Munkkeja myydään K-ruokakaupoissa vapun aikana yli kaksi kertaa enemmän kuin samaan sesonkiin kuuluvia tippaleipiä. Suomalaisten herkkumaussa on kuitenkin suuria alueellisia eroja. K-ryhmän sesonkiherkkuvertailu selvitti lisäksi suolaisten sesonkisyömisten asemaa. Tilastot kertovat, että vappu ei olekaan nakkien ja perunasalaattien ykkössesonki.

Munkki on perinteinen suomalainen herkku, jonka suurin sesonkiaika ajoittuu vappuun. Vaikka munkkeja kulutetaan Suomessa ympäri vuoden, vapun vaikutus myyntiin on K-ruokakaupoissa selkeä.

Munkkien rinnalla myös toinen vappuherkku, tippaleipä, nousee sesonkiin. Munkit ovat K-ryhmän myyntidatan mukaan kuitenkin vappujuhlijoiden parissa selvästi suositumpia: niitä myydään vappuna yli kaksi kertaa enemmän kuin tippaleipiä.

Kun vertaillaan munkkien ja tippaleivän välistä suosiota eri maakunnissa, selvimmän voiton munkki ottaa Kainuussa. Myös Pohjois-Pohjanmaalla ja Lapissa munkki valitaan selkeästi mieluummin kuin tippaleipä. Keskimääräistä enemmän tippaleipiä myydään munkkeihin verrattuna Pohjanmaan lisäksi Ahvenanmaalla, Varsinais-Suomessa ja Uudellamaalla.

Nakkien ja perunasalaatin hetki vapun sijaan vuodenvaihteessa
 

Monen vappuun kuuluvat myös nakit ja perunasalaatti, ja toisille ne ovat varma merkki uuden vuoden juhlinnasta. Myyntidatan perusteella nakkien ja perunasalaatin ykkösjuhla on vuodenvaihde. Perunasalaattia ostettiin viime uutena vuonna 12 prosenttia ja nakkeja 23 prosenttia enemmän kuin vappuna.

Vappuherkkuna nakkeja ja perunasalaattia pidetään vahvimmin Uudellamaalla ja Pohjanmaalla. Perunasalaattia myydään näillä alueilla hieman enemmän vappuna ja nakkeja myydään vappuna lähes yhtä paljon kuin uutena vuotena. Satakunnassa puolestaan nakit ja perunasalaatti liitetään vahvimmin uuteen vuoteen. Siellä niiden myynti on vappuun verrattuna yli 1,5-kertainen.

K-ryhmän myyntidataan 2022 perustuva alueellinen myyntitilasto munkeista ja tippaleivistä

Vapun munkki-tippaleipätilasto on toteutettu siten, että munkkien ja tippaleipien yhteismyyntiä kuvataan luvulla 100 %. Seuraavassa tarkastellaan, millaisilla jakaumilla sataluku jakautuu eri maakunnissa. Koko maan osalta munkit pitävät kärkipaikkaa 67,3 %:n suosiolla.

Maakunta Osuus munkit Osuus tippaleipä
Ahvenanmaa 52,4 % 47,6 %
Etelä-Karjala 76,3 % 23,7 %
Etelä-Pohjanmaa 72,9 % 27,1 %
Etelä-Savo 68,5 % 31,5 %
Kainuu 89,0 % 11,0 %
Kanta-Häme 69,5 % 30,5 %
Keski-Pohjanmaa 69,8 % 30,2 %
Keski-Suomi 72,1 % 27,9 %
Kymenlaakso 68,1 % 31,9 %
Lappi 83,9 % 16,1 %
Pirkanmaa 67,6 % 32,4 %
Pohjanmaa 50,7 % 49,3 %
Pohjois-Karjala 78,7 % 21,3 %
Pohjois-Pohjanmaa 84,9 % 15,1 %
Pohjois-Savo 78,3 % 21,7 %
Päijät-Häme 69,6 % 30,4 %
Satakunta 74,7 % 25,3 %
Uusimaa 62,8 % 37,2 %
Varsinais-Suomi 58,0 % 42,0 %
Kaikki yhteensä 67,3 % 32,7 %

K-ryhmän myyntidataan 2022 perustuva alueellinen myyntitilasto nakeista ja perunasalaatista, vertailussa vappu 2022 ja uusi vuosi 2022

Taulukossa on toteutettu vertailu uuden vuoden ja vapun välillä. Jos maakunnan prosenttiluku on 100, on tuoteryhmän myynti ollut maakunnassa yhtä suuri uutena vuotena kuin vappuna.

Esimerkiksi Ahvenanmaalla uutena vuotena perunasalaattia on myyty vain 22 % vappuna myydystä määrästä, mutta nakkeja 97 %, eli lähes saman verran kuin vappuna.

Uuden vuoden myynti vappuun verrattuna

Maakunta

Perunasalaatti Nakit
Ahvenanmaa 22 % 97 %
Etelä-Karjala 120 % 129 %
Etelä-Pohjanmaa 142 % 143 %
Etelä-Savo 120 % 120 %
Kainuu 148 % 144 %
Kanta-Häme 127 % 129 %
Keski-Pohjanmaa 109 % 123 %
Keski-Suomi 132 % 134 %
Kymenlaakso 128 % 136 %
Lappi 138 % 149 %
Pirkanmaa 106 % 119 %
Pohjanmaa 97 % 108 %
Pohjois-Karjala 119 % 119 %
Pohjois-Pohjanmaa 147 % 143 %
Pohjois-Savo 118 % 128 %
Päijät-Häme 129 % 129 %
Satakunta 162 % 156 %
Uusimaa 95 % 110 %
Varsinais-Suomi 109 % 120 %
Yhteensä 112 % 123 %
Takaisin ylös