Joulu on lähiruoan pääsesonki – pientuottajien tuotteet yhä suositumpia lahjoja

Suomalaisten into suosia kotimaisia tuotteita on vahvistunut viime vuosien aikana. Jouluna moni haluaa ilahduttaa tavaralahjan sijaan läheisiään syötävällä lahjalla, ja lähiruokaa ostetaan joulukuussa enemmän kuin muina kuukausina. K-ryhmän myyntidatan mukaan jouluna lähiruokaostoksia tekevät etenkin alle 35-vuotiaat pariskunnat. Pientuottajalta ostettu ruokalahja on yksi tapa vaikuttaa suomalaisen ruoantuotannon menestymiseen myös tulevaisuudessa. Kokosimme vinkit ja syyt valita joululahjaksi tai tuliaisiksi pientuottajan tuote.

K-ryhmän myyntidatan mukaan lähiruoan ja pientuottajien tuotteita ostetaan joulukuussa enemmän kuin muina kuukausina. Toinen pääsesonki osuu kesään. Euromääräisesti eniten lähiruokaa ostavat aikuistaloudet ja eläkeläiset. Joulukuussa lähiruokaostoksia tekevät etenkin alle 35-vuotiaat pariskunnat, heidän ostoskoreissaan lähiruoka korostuu jouluna suhteessa muihin vuodenaikoihin muita asiakasryhmiä enemmän.

Tänä jouluna pientuottajalta ostettu ruokalahja on erityisen trendikäs, sillä lähituottajien suosiminen on yksi tapa vaikuttaa suomalaisen ruoantuotannon menestymiseen myös tulevaisuudessa. Tuoreen K-ryhmän Ruokailmiöt 2023 -tutkimuksen mukaan syyt suosia suomalaista ovat muuttuneet. Kotimaisen ruoantuotannon omavaraisuus ja suomalaisten työllistäminen ovat nousseet pääsyiksi valita ostoskoriin suomalaisia tuotteita.

”Jouluna suosittuja tuoteryhmiä lähi- ja pientuottajien tuotteissa ovat esimerkiksi glögit, makeiset, kahvit ja juustot. K-kaupoista löytyy laaja valikoima pientuottajien tuotteita, mutta jokaisessa kaupassa valikoima voi olla vähän eri, sillä kauppias tekee valikoimapäätökset pientuottajien tuotteista omassa kaupassaan itse. Jouluna tätä kannatta hyödyntää, sillä kauempana asuvalle sukulaiselle tai ystävälle voi löytyä kiva tuliainen tai lahja omasta K-kaupasta. Samalla tuet paikallista tuottajaa”, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan lähiruoan osto- ja myyntipäällikkö Laura Koponen.

Viisi syytä valita lahjaksi pientuottajan tuote

1.  Tuet suomalaista pienyrittäjää

2.  Uusi makuelämys vastaanottajalle

3.  Hyvä valinta sellaiselle, jolla on jo kaikkea

4.  Pienellä rahalla kiva lahja

5.  Saat hankittua lahjan kätevästi lähikaupastasi

Vinkit pientuottajien tuotteiden valintaan pukinkonttiin ja tuliaisiksi

Kahvi

Kahvi on perinteinen suomalainen kyläilytuliainen. Esimerkiksi Helsingin Punavuoressa sijaitsevan Kaffa Roasteryn joulukahvi on oiva valinta lahjaksi. Sen pehmeässä maussa vuorottelevat vaahterasiirappi, ruskea sokeri ja jouluinen mandariini. Makuvivahteet on paahdettu kahviin täysin ilman mausteita. Joulukahvi on lisäksi jo valmiiksi pakattu joulupakettiin.

Marinoidut herkut ja mausteet

Joulupöydän perinteiset herkut ovat monen suosikkeja, eikä niitä haluta vaihtaa. Vaihtelua joulupöydän herkkuihin voi tuoda pienillä lisukkeilla. Esimerkiksi Öljypuun marinoidut valkosipulit, sinapit, hillokkeet ja hyytelöt tuovat sopivasti vaihtelua. Kaikki tuotteet valmistetaan Lappeenrannassa.

Ruoanlaittajaystävälle oiva tuliainen voisi löytyä Yrttipajan mausteista. Miltä kuulostaisivat esimerkiksi kuivattu nokkonen tai lipstikkasuola?

Juustot

Joulun aikaan moni herkuttelee juustoilla. Pienjuustoloita on Suomessa runsaasti, joten omassa kaupassa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota pientuottajien juustoihin. Esimerkiksi Helsingin Meijeriliike valmistaa perinteisin menetelmin käsintehtyjä juustoja, jotka ovat saaneet inspiraationsa Helsingin kaupunginosista.

Makeiset ja napostelutuotteet

Monen jouluperinteisiin kuuluvat erilaiset marmeladit. Vavesaaren tilalla valmistuvat kauniit sokerikuorrutuksella viimeistellyt värikkäät luomumakeiset ilahduttavat varmasti saajaansa.

Härkäpavusta valmistettu sitruunainen Kartanon kirpeä ja Valkosuklaahärkäpapu ovat oivat valinnat, jos lahjan saaja arvostaa uusia makuelämyksiä. Kartanon kirpeä on gluteeniton sitruunainen hapokas valkosuklaalla päällystetty kypsä härkäpapu, mukana hieman lakritsia. Valkosuklaahärkäpapu on paahdettu härkäpapu, joka on päällystetty Kultasuklaan laadukkaalla valkosuklaalla.

Juomat

Joulun suosikkijuomia ovat erilaiset glögit. Esimerkiksi aidon jouluisesta Poikain Parhaat -glögivalikoimasta löytyy glögi jokaiseen makuun. Kaikki Poikain Parhaat -glögit valmistetaan käsityönä Tampereella 100 % suomalaisista täysmarjamehusta, aidoista mausteista ja tuoreesta inkivääristä täysin ilman keinotekoisia maku- tai väriaineita.

Kaupan valikoimien räätälöinti paikallisesti asiakkaiden toiveita kuunnellen on olennainen osa K-kauppiasyrittäjyyttä. Jos joku kiinnostava tuote puuttuu oman kaupan valikoimista, voi K-kauppiaalta toivoa tuotteen tilaamista kauppaan.