Hiilineutraaliutta tavoitteleva K-ryhmä valjasti tekoälyn kehittämään kauppojen energiatehokkuutta

K-ryhmän ja EnerKeyn uudessa kokeilussa tekoäly valjastetaan tunnistamaan mahdollisuuksia energiansäästöön K-ruokakaupoissa. Ensimmäiset tulokset viittaavat siihen, että tekoälyä hyödyntäen on mahdollista parantaa kauppojen energiatehokkuutta jopa tuhansilla megawattitunneilla vuosittain. K-ryhmä näkee, että vastaavalla toimintamallilla olisi mahdollisuus saada koko yhteiskunnan tasolla mittavia säästöjä.

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 11.3.2021  KLO 12.00

Osana Hiilineutraali K 2025 -tavoitettaan K-ryhmä etsii uusia keinoja parantaakseen noin 1 800 kauppansa energiatehokkuutta.

”Ruokakaupat kuluttavat paljon energiaa tuotteiden kylmäketjusta huolehtimiseen. Selvitämme nyt, voidaanko tekoälyä hyödyntämällä löytää kauppojen energiankäytöstä poikkeamia, joihin puuttumalla voidaan saavuttaa merkittäviä energiansäästöjä”, sanoo talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen K-ryhmästä.

K-ryhmällä on käytössään lähes reaaliaikaiset tiedot kauppojen energian ja veden kulutuksesta. Tätä tietoa analysoidaan tekoälyn avulla yhdistämällä siihen erilaisia säätietoja, kuten tuulta ja lämpötilaa.

Tekoäly nostaa satojen kohteiden joukosta esiin ne kaupat, joiden energiatehokkuuteen kannattaa perehtyä tarkemmin. Kauppojen suuren määrän vuoksi K-ryhmä näkee tekoälyn hyödyntämisessä huomattavia mahdollisuuksia energiatehokkuuden parantamiseen.

”Ensimmäisten tulosten pohjalta arvioimme, että tekoälyn havaintojen pohjalta voidaan löytää uusia keinoja parantaa yksittäisen kaupan energiatehokkuutta jopa 5-10 %”, Kokkonen sanoo.

”Vastaava toimintatapa hyödyttäisi muitakin kiinteistöjen omistajia ja käyttäjiä. Erityisesti analytiikkapalvelut pääsevät oikeuksiinsa silloin, kun on paljon saman tyyppisiä kohteita, kuten juuri ruokakauppoja. Näin voidaan hakea vertailukohteita muista samankokoisista, samanikäisistä ja vastaavilla teknisillä ratkaisuilla varustetuista kohteista.”

Kohti hiilineutraalia K-ryhmää

Keväällä 2020 päivitettyjen päästötavoitteidensa mukaan K-ryhmä aikoo olla hiilineutraali vuonna 2025 ja saada oman toimintansa päästöt nollaan vuoteen 2030 mennessä. Keskeisiä keinoja tavoitteisiin pääsemiseksi ovat energiatehokkuuden parantaminen ja biopolttoaineisiin siirtyminen kotimaan kuljetuksissa.

Vuonna 2019 K-ruokakaupoille kehitettiin uusi energianerokas lämmönkierrätysjärjestelmä, jonka avulla lämmönkulutus pienenee parhaimmillaan 95 % ja K-ruokakaupasta tulee energian osalta lähes hiilineutraali. Kansainvälisestikin palkittu lämmönkierrätysjärjestelmä on asennettu ensimmäisiin noin 20 K-ruokakauppaan. Tavoitteena on asentaa lämmönkierrätysjärjestelmä kaikkiin soveltuviin K-ruokakauppoihin vuoteen 2030 mennessä.

Lisätietoja:
Talotekniikkapäällikkö Antti Kokkonen, K-ryhmä, puh. +358 50 516 8514, antti.kokkonen@kesko.fi

Account Director Juha Liikanen, Enerkey Oy, puh. +358 40 771 7908, juha.liikanen@enerkey.com
K-ryhmän viestintä, puh. +358 10 53 50200, viestinta@kesko.fi

Kesko ja K-kauppiaat muodostavat K-ryhmän
, jonka vähittäismyynti on 14 mrd. euroa. K-ryhmä on Pohjois-Euroopan kolmanneksi suurin vähittäiskauppias ja se työllistää noin 39 000 henkeä. Kesko toimii päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Sen toimialat ja ketjut toimivat tiiviissä yhteistyössä kauppiasyrittäjien sekä muiden kumppaneiden kanssa. Keskon liikevaihto on noin 11 miljardia euroa ja henkilökuntaa on noin 18 000 henkeä. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa ja Puolassa. Kesko on pörssiyhtiö ja sen osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Yhtiön kotipaikka ja päätoimitilat sijaitsevat Helsingissä. Kesko on maailman vastuullisin ruokakaupan alan yritys (The Global 100 Most Sustainable Corporations in the World). www.kesko.fi 

Takaisin ylös