Pirkan gluteenittomalle pullataikinalle Vuoden gluteeniton -tuote tunnustus

Tuomaristo perusteli valintaa muun muassa seuraavasti:

”Pulla on gluteenittomassa leivonnassa vaikea toteuttaa, tuote on keliaakikon tai glutenitonta ruokavaliota noudattavan unelma. Uusi ja monikäyttöinen innovaatio, jolla jokainen onnistuu – tätä on odotettu!”

Pirkan gluteenittomat taikinat tuotiin valikoimiin melko tarkalleen vuosi sitten asiakkaiden toivomuksesta, sillä helppokäyttöisille gluteenittomille tuotteille on jatkuvasti kasvava tarve.

”Vastaavia, hiivalla kohotetavia taikinoita ei ruokakaupoissa ollut saatavilla, joten päätimme kehittää sopivan tuotteen yhdessä tavarantoimittajan, Vuohelan Herkun, kanssa,” kertoo osto- ja myyntipäällikkö Tiina-Liisa Nirhola.

Pirkka gluteeniton pullataikina on Suomessa valmistettu gluteeniton ja laktoositon pakastetaikina. Taikina ei sisällä vehnätärkkelystä. Helposti käsiteltävästä ja hyvin leipoutuvasta taikinasta voi valmistaa erilaisia pullia ja pullapohjaisia piirakoita.

”Gluteeniton pullataikina on löytänyt oman asiakaskuntansa ja sen myynti on kasvanut tasaisesti. Laskiaisena tuotteen myynti jopa tuplaantui. Pullataikinasta voi leipoa myös munkkeja, joten odotamme tuotteelle hyvää menekkiä myös vappuna”, kertoo Nirhola.

Pirkka-sarjan gluteenittomat tuotteet ovat suosittuja ja tervetulleita gluteenitonta ruokavaliota noudattavien keskuudessa monipuolisen valikoiman sekä brändituotteita alhaisemman hinnan vuoksi. Sarjaan tuodaan jatkuvasti uusia tuotteita. Tällä hetkellä gluteenittomia tuotteita on Pirkka-sarjassa lähes 60. Gluteenittomien tuotteiden suosion kasvu jatkuu vahvana, vuonna 2017 gluteenittomien tuotteiden myynti kasvoi 20 prosenttia*.

”Gluteenittomien tuotteiden kasvua selittää kaksi tekijää. Toisaalta keliakiaa diagnosoidaan yhä enemmän, mutta samaan aikaan suomalaisia kiinnostaa täsmähyvinvointi: yhä useampi suomalaisista haluaa noudattaa tiettyä ruokavaliota, esimerkiksi gluteenitonta. Kuluttajatutkimuksemme mukaan, jopa kaksi kolmasosaa gluteenittomien tuotteiden ostajista ovat muita kuin keliaakikoita”, kertoo Nirhola.

Lisätiedot:

Gluteenittomat Pirkka-tuotteet

Tiina-Liisa Nirhola, osto- ja myyntipäällikkö, K-ryhmän päivittäistavarakauppa, p. 040 312 2003 tiina-liisa.nirhola@kesko.fi
Minttu Tirkkonen, viestintäpäällikkö, K-ryhmä, puh. 050 350 4937 minttu.tirkkonen@kesko.fi

*Lähde: K:n Ruokailmiöt 2018

K-ruokakauppojen asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa K-ryhmän päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.