K-ryhmä: pienpanimo- ja erikoisolutkulttuuri edennyt Suomessa kaupungeista maakuntiin

Suomalaisten kiinnostus pienpanimo- ja erikoisoluisiin on kasvanut viime vuosien aikana. Kolmea viime vuotta tarkastellessa ilmiö on levinnyt suurten kaupunkien ja kasvukeskusten kautta kohti pienempiä paikkakuntia, selviää K-ruokakauppojen myyntidatasta. Pilsien ja ale-oluiden jälkeen kuluttajien kiinnostus on herännyt myös erikoisempia, kuten sour-oluita kohtaan.

– Kuluttajien halu suosia laatua sekä kokeilla eri makuja on yksi keskeinen tekijä Suomessa tapahtuneessa juomakulttuurin muutoksessa. Tällainen kehitys ei koske pelkästään alkoholia, sillä maun ja laadun korostumisen voi nähdä myös muissa tuotteissa, kuten kahvissa ja teessä, osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilä K-ryhmästä kertoo.

Vuosien 2015–2017 aikana kotimaisten pienpanimo- ja erikoisoluiden myynti litroissa mitattuna on kasvanut 88 prosenttia ja ulkomaisten erikoisoluiden myynti 52 prosenttia.

– Huomattavaa on, että samassa ajassa kokonaisuudessaan oluiden myynti on kasvanut vain muutamalla prosentilla. Tuossa luvussa mukana on myös esimerkiksi alkoholiton olut, jonka myynti on kasvanut viimeisen kolmen vuoden aikana yhteensä 22 prosenttia, Erkkilä lisää.

Craft lagerit ja alet vakiinnuttaneet asemansa, sour-oluet kasvattavat suosiotaan

Voimakkaimmin pienpanimo- ja erikoisoluiden suosio on kehittynyt jo vuosien 2015 ja 2016 välillä, jolloin kasvua esimerkiksi kotimaisissa tuotteissa oli 50 prosenttia. Vuoden 2017 tiedot kertovat, että pienpanimo- ja erikoisolutkulttuuri on vahvistunut esimerkiksi Pohjois-Suomessa Rovaniemen, Sodankylän ja Pelkosenniemen alueella, Itä-Suomessa Savonlinnan, Kangasniemen ja Taipalsaaren seudulla sekä länsirannikolla esimerkiksi Porissa ja Kokkolassa.

– Etelämmässä erikois- ja pienpanimotuotteiden suosio korostuu alueella, joka ulottui viime vuonna Helsingistä Lahden ja Hämeenlinnan kautta Tampereelle. Suurimmissa kaupungeissa tuotevalikoima on tietysti myös laajempi; kauppojen valikoimassa saattaa olla satojakin pienten panimoiden erikoisoluita, Erkkilä toteaa.

Suosituimpia erikois- ja pienpanimotuotteita ovat olleet jo jonkin aikaa craft lagerit, pilsit sekä IPA- ja muut ale-oluet. Tällä saralla K-ruokakauppojen valikoima kasvaa toukokuussa uudella Pirkka Parhaat -sarjan IPA-oluella. Edellä mainittujen lisäksi erikoisemmat sour-oluet kasvattavat tällä hetkellä suosiotaan.

Pienpanimo- ja erikoisoluiden myynnin osuus elintarvikemyynnistä Suomessa vuosina 2015, 2016 ja 2017:

Karttojen tiedot perustuvat K-ruokakauppojen myyntidataan kunakin vuonna. Vertailun mahdollistamiseksi mukaan otettu pienpanimo-ja erikoisoluiden myyntitiedot vain niistä kaupoista, jotka on avattu ennen 1.1.2015 ja ovat edelleen toiminnassa.

Karttapohja: Maanmittauslaitos, Taustakartta 07/2017

Takaisin ylös