Reilun kaupan ruusut ovat myyntimenestys – äitienpäivänä niitä myydään noin 1,4 miljoonaa kappaletta

K-ruokakaupoissa on edistetty Reilua kauppaa systemaattisesti jo 18 vuotta. Viime vuonna K-ruokakauppojen Reilun kaupan tuotteiden myynnistä maksettiin viljelijöille Reilun kaupan lisää yhteensä 574 000 euroa.

K-ruokakaupoissa on edistetty Reilua kauppaa systemaattisesti jo 18 vuotta. Ensimmäiset Reilun kaupan tuotteet eli kahvi ja tee tulivat K-ruokakauppoihin myyntiin jo vuonna 1999 eli samana vuonna, kun Reilu kauppa ry aloitti toimintansa Suomessa.

K-ryhmä on edelläkävijä Reilun kaupan tuotteiden valtavirtaistamisessa
Yhteistyötä on syvennetty ja kehitetty jatkuvasti vuosien varrella. Reilun kaupan tuotteista maksetaan viljelijöille aina vähintään takuuhinta ja sen päälle Reilun kaupan lisää.

”Vuonna 2015 asetimme tavoitteeksi, että K-ruokakauppojen Reilun kaupan tuotteiden myynnistä viljelijöille maksettavat Reilun kaupan lisät olisivat vuonna 2018 puoli miljoonaa euroa. Tavoite saavutettiin huimasti etuajassa, sillä jo viime vuonna maksamamme lisät ylittivät tavoitteen kirkkaasti, ja olivat yhteensä 574 179 euroa”, kertoo Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.

Lähes joka toinen K-kaupassa myyty Reilun kaupan tuote on kukka
Pirkka Reilun kaupan kukat ovat olleet myyntimenestys, lähes joka toinen K-kaupassa myyty Reilun kaupan tuote on kukka.

K-ruokakaupoilla on ollut myös merkittävä rooli Reilun kaupan ruusujen markkinaosuuden kasvattamisessa. Suomessa myydyistä ruusuista 33 prosenttia on Reilun kaupan ruusuja. Äitienpäivän tienoilla ruusuja myydään K-ruokakaupoissa vuosittain noin 1,4 miljoonaa kappaletta. Kaikista K-ruokakauppojen myymistä Reilun kaupan kukista kertyi Reilun kaupan lisää vuonna 2016 yhteensä 268 358 euroa.

”Kukkavalikoimiamme on pitkään kehitetty reiluiksi. Olemme halunneet panostaa kukkatilojen työntekijöiden oikeuksiin ja ympäristön huomioimiseen,” kertoo Keskon kukkien osto- ja myyntipäällikkö Liisa Myllylä.

Esimerkiksi Keniassa Oserianin kukkatilalla Pirkka-yhteistyö on alkanut vuonna 2010. Reilun kaupan lisä on vaikuttanut suuresti Oserianin tilalla työskentelevien naisten ja heidän perheidensä elämään.

”Reilun kaupan lisillä on esimerkiksi kunnostettu ja laajennettu koulua ja päiväkotia sekä hankittu keittiötarvikkeita kuten helloja”, luettelee Myllylä.

Ari Akseli, tavarakaupan johtaja, Keskon päivittäistavaratoimiala p. 010 5323 490
Minttu Tirkkonen, viestintäpäällikkö p. 050 350 4937

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.
K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.