Gluteenittomien ja kauraleipien suosio kasvaa K-Citymarketeissa

Leipä on monin tavoin vuoden 2017 ruokatrendinä. K-Citymarketeissa tämä näkyy gluteenittomien tuotteiden ja kauraleipien myynnin kasvuna. K-Citymarketeissa leipää myydään vuosittain 67 miljoonaa kappaletta ja valikoima kattaa 10 000 erilaista leipää.

Leipään liittyy useita vuoden 2017 ruokatrendejä. K:n ruokailmiöt 2017 -tutkimuksesta[1] käy ilmi, että yli puolet (56 %) suomalaisista aikoo ostaa ensi vuonna enemmän lähileipomoiden leipää. Ensi vuonna kaura on kautta linjan raaka-aine, joka kasvattaa suosiotaan. Nyhtökauran rinnalla ostetaan muita kauratuotteita, kuten kauraleipää.

Lisäksi jopa 16 prosenttia suomalaisista aikoo ensi vuonna noudattaa jotain tiettyä ruokavaliota, kuten gluteenittomuutta, voidakseen paremmin.

Gluteenittomuus ja kauran suosio näkyvät vahvasti K-Citymarketeissa. Gluteenittomien leipien myynti K-Citymarket-ketjussa on kasvanut vuoden takaiseen verrattuna 17 %. Samoin kauraleipien myynti on kasvanut vuoden takaisesta 8 %. Myös kaupan paistotuotteiden myynti on kasvanut noin kymmenyksen. Leivän myynnin muutoin ollessa laskussa kehitysluvut ovat merkittäviä.

”K-Citymarketit ovat trendin myötä panostaneet laajoihin leipävalikoimiin. Ketjun kaupoissa myydään vuosittain noin 10 000 erilaista leipää. Myymme yhteensä 67 miljoonaa kappaletta leipää vuodessa. Kaupoistamme saakin joka päivä tuoretta leipää”, kertoo K-Citymarket-ketjun johtaja Johanna Kontio.

K-Citymarket on myös usein alueen lähileipomo. 24 K-Citymarketissa ympäri Suomen on jauholeipomo, jossa ammattileipurit leipovat leipää päivittäin. Lisäksi 32 K-Citymarketissa leivät leivotaan valmiista taikinasta ja lopuissa ketjun myymälöissä leivät paistetaan omassa paistopisteessä. 86 % K-Citymarketeissa myytävistä leivistä on suomalaista.

Lisätietoja:
Viestintäpäällikkö Satu Pusa, Kesko, päivittäistavaratoimiala, p. 040 771 0650

[1] K:n ruokailmiöt 2017 -tutkimus. Tutkimuksen data on kerätty Keskon Plussa-kannasta lokakuussa 2016 (n=1111). Tutkimuksen on toteuttanut Frankly Partners.

Takaisin ylös