ANTTILA OY – YMPÄRISTÖASIOIDEN EDELLÄKÄVIJÄ TAVARATALOKAUPASSA

Anttila Oy on ensimmäisenä suomalaisena tavarataloketjuna ottanut käyttöönsä ISO 14001 -standardin vaatimukset täyttävän ympäristöjärjestelmän. Kolme Anttila-tavarataloa ja kolme Kodin Ykkönen -sisustustavarataloa on jo sertifioitu.

Anttila Oy ryhtyi vuonna 2001 rakentamaan toiminnoilleen ympäristöjärjestelmää, joka täyttää ISO 14001 -standardin vaatimukset. Nyt ensimmäiset toiminnot on sertifioitu.

Sertifiointi kattaa Pitäjänmäen keskusyksikön Helsingissä, kolme Anttila-tavarataloa ja kolme Kodin Ykköstä. Nämä tavaratalot ovat City-Anttila Helsingin keskustassa, Jyväskylän ja Espoonlahden Anttila-tavaratalot sekä kauppakeskus Kaisassa Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva Kodin Ykkönen, Espoon Merituulessa sijaitseva Kodin Ykkönen sekä Vantaan Variston Kodin Ykkönen. Vuoden 2005 loppuun mennessä ympäristöjärjestelmä tulee kattamaan kaikki tukitoiminnot sekä Anttila Oy:n omistamat tavaratalot.

Tavoitteena on ympäristöasioiden kokonaishallinta

Anttila Oy:n tavoitteena on hallita ympäristöjärjestelmän avulla kaikkien toimintojen aiheuttamia ympäristövaikutuksia (tuotteet, pakkaukset, energiankulutus, jätteet, päästöt ilmaan, veteen ja maaperään). Kaiken perustana on omien toimintojen ympäristövaikutusten tunteminen.

Hyvällä kokonaisvaltaisella ympäristöasioiden hoidolla Anttila Oy toimii tehokkaammin, jolloin ”ekologinen jalanjälki” eli kaupan erilaisten toimintojen aiheuttama kokonaisympäristövaikutus on pienempi ja samalla yritys saa mm. kustannussäästöjä ja mahdolliset ympäristövahinkoriskit pienenevät.

Anttila Oy voi vastata paremmin kiristyvään ympäristölainsäädäntöön (mm. pakkaukset, tuotteet, jätehuolto) sekä reagoida nopeammin asiakkaiden kasvavaan kiinnostukseen ympäristöasioiden hoidossa. Anttila Oy:ssä tehdään pitkäjänteistä työtä myytävien tuotteiden ympäristö- ja sosiaalisen laadun parantamiseksi. Kun ympäristöjärjestelmä seuraavassa vaiheessa kattaa myös ostotoiminnat, yhteistyötä tiivistetään tavarantoimittajien kanssa ympäristövastuun kantamisessa. Tuotannon sosiaalisten olojen valvonnassa Anttila Oy etenee kansainvälisen SA 8000 -standardin avulla yhteistyössä BVQI:n kanssa. Tulevaisuuden tavoitteena on, että kun asiakas on ostanut tuotteensa Anttilasta tai Kodin Ykkösestä, hän voi olla varma, että tuotteeseen liittyvät ympäristö- ja eettiset näkökohdat on otettu huomioon ja toiminta kokonaisuudessaan aiheuttaa niin pienen ympäristökuormituksen kuin se on käytännössä mahdollista.

Toimiva ympäristöhallintajärjestelmä yhdistettynä hallittuun eettisten kysymysten hoitoon on paras osoitus asiakkaillemme ja omistajillemme yhtiömme halusta tehdä käytännön tekoja huomisen hyväksi, toteaa ympäristösuunnittelija Juha Kortesalmi Anttila Oy:stä.

Palvelua neljän konseptin kautta
Anttila Oy palvelee asiakkaitaan neljällä palvelukonseptilla: Anttila-tavaratalot (27), Kodin Ykköset (7), Anttilan postimyynti Suomen lisäksi myös Virossa ja Latviassa sekä NetAnttila.

Lisätietoja: Anttila Oy:n toimitusjohtaja Matti Leminen, puh. 01053 40100
EMS -projektista ja ympäristöasioista Juha Kortesalmi, 01053 40220