CITYMARKET-KETJU 30 VUOTTA - KASVU JA INVESTOINTITAHTI JATKUVAT KIIVAANA

Citymarket-ketju juhlii 30-vuotista taivaltaan lokakuun puolivälissä. Ketjun ensimmäinen tavaratalo aloitti toimintansa Lahdessa lokakuussa 1971. - Ensi vuodesta tulee ketjullemme ennätyksellisen voimakas kasvun ja investointien vuosi, sanoo Citymarket Oy:n toimitusjohtaja Antti Puhakka. Suunnitteilla on ensi vuodelle kuusi uutta hypermarkettia.

Suomeen mahtuu 60 Citymarkettia

Antti Puhakan mukaan ensi vuonna rakennetaan uudet Citymarketit ainakin Lohjalle, Helsingin Ruoholahteen, Vaasan Kivihakaan, Nummelaan sekä Espoon Leppävaaraan.
- Käsityksemme mukaan Suomeen mahtuu noin 60 Citymarkettia. Tällä hetkellä ketjuun kuuluu 41 tavarataloa. Uusin avattiin syyskuun lopussa Espoon Isoon Omenaan. Marraskuussa avataan lisäksi uusi Citymarket Forssaan. Ensi vuoden rakennusohjelman jälkeen tavaratalojen määrä nousee 48:aan. Ketjun liikevaihdon arvioidaan tänä vuonna olevan noin 1,3 miljardia euroa ja osuus Suomen hypermarkettien ja tavaratalojen kaupasta noin 28 prosenttia. Elintarvikkeiden myynti on noin kaksi kolmannesta ketjun kokonaismyynnistä.

Loppusyksylle paljon odotuksia

Citymarketeissa elintarvikkeiden kaupasta vastaavat K-kauppiaat ja käyttötavarakauppa on Ruokakeskon omistaman Citymarket Oy:n vastuulla. Toiminta perustuu ketjuyhteistyölle. Ketjuyksikkö toimii yhteistyössä Citymarket-kauppiaiden valitseman johtokunnan kanssa keskeisissä ketjun kehittämiseen liittyvissä asioissa. Citymarket-kauppiaiden johtokunnan puheenjohtajana toimii Vantaan Jumbon Citymarketin kauppias Matti Himberg.

- Ketjun elintarvikevalikoimat määritetään pääosin valtakunnallisesti, mutta kauppiaat ottavat oman markkina- ja kilpailutilanteensa mukaan myyntiin myös alueellisten ja paikallisten tavarantoimittajien tuotteita ja niillä on paikallisesti merkittävä rooli, toimitusjohtaja Antti Puhakka toteaa. Käyttötavaroiden valikoimat ovat sen sijaan lähes kokonaan valtakunnalliset. -Loppuvuoden odotukset ovat positiiviset. Uusi ketjutoimintamalli on saamassa vauhtia ja yhdessä kauppiaiden kanssa jatkamme toiminnan hiomista, Puhakka sanoo.

Toiminta alkoi Lahdesta

Ensimmäinen Citymarket perustettiin Lahden Paavolaan 1971. Kyseessä oli yksikerroksinen, ns. makaava tavaratalo, jollaisia oli 1960-luvun alussa perustettu Belgiaan ja Ruotsiin. Keskolainen kahden yrittäjän malli on K-ryhmässä kehitetty. Citymarketin nimi otettiin osin Keskon tytäryhtiönä tuolloin toimineelta tamperelaiselta City-Otra-tavaratalolta, jonka valikoimat olivat myös osaltaan pohjana Citymarketin käyttötavaravalikoimalle. Citymarketin ensimmäisenä toimitusjohtajana oli sittemmin Keskon varapääjohtajana toiminut Timo Karake. Kauppiaana Lahdessa toimii tänä päivänä Markku Kääpä.

Citymarketteja rakennettiin 1970-luvulla seitsemän ja 1980-luvulla määrä kasvoi yhdeksällä. 1990-luku merkitsi suurta laajenemista, sillä tavarataloja perustettiin 15 lisää.

Lisätiedot: toimitusjohtaja Antti Puhakka, puh. 010153 22224, 050-65619.