Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Mika Halmesmäki: Palvelut ovat foodservice-liiketoiminnan tulevaisuutta

Mika Halmesmäki | 23.06.2022

Usean koronavuoden jälkeen ulkona syömisen markkinalla menee jälleen hyvin – osin jopa paremmin kuin koskaan. Muutaman liiketoiminnallisesti haastavan välivuoden aikana emme suinkaan jääneet lepäämään laakereillemme vaan tuon ajan käytimme hyväksemme rasvaten koneistoamme. Onkin hyvä hetki kerrata mennyttä.

Viime vuonna lanseerasimme Kespro Ravintolatukku -palvelun – ensin pääkaupunkiseudulle ja sen jälkeen kaikkiin suurimpiin suomalaisiin kaupunkeihin. Kespron yksi historian suurimmista uudistuksista antoi ravintoloitsijalle vapauden räätälöidä tilaamiaan logistiikkapalveluja, eli päättää tarkasti toimitustensa saapumisajan ja tuotemäärän. Ei enää kiinteitä myyntieriä ja esimerkiksi HeVi-tuotteiden tilaaminen onnistuu nyt kiloittain tai vaikka banaani kerrallaan. Kespro Ravintolatukku -palvelu on saanut asiakkailtamme laajaa kiitosta ja sen asiakasmäärät ovat nousseet tasaisesti aloituksesta lähtien.

Koronan iskiessä pohdimme pitääkö strategiaamme muuttaa. Päätimme kuitenkin pitää siitä kiinni. Keskityimme siihen kuinka sitä toteutetaan. Asiakastarpeisiin vastaaminen korostui entistä voimakkaammin markkinan muuttuessa. Ravintolatukku-palvelumme menestys osoitti, että asiakkaan liiketoiminnalle selkeää lisäarvoa tuottavilla palveluilla on todellakin tarvetta. Ravintolatoimijoille suunnattujen palvelujen myynti- ja markkinointi on Suomen foodservice-kentässä ollut toistaiseksi pienimuotoista. Käsitys ravintolayrittäjyydestä ja ravintolaliiketoiminnan johtamisesta on ollut melko perinteinen – yksin on pärjättävä ja hoidettava lakivelvoitteet ja kehitystoimet itse A:sta Ö:hön.

Tänä keväänä lanseerattu Kespro Palvelut -konsepti luo selvää muutosta entiseen verrattuna. Ensinnäkin uudistus on jälleen suuri meille Kesprossa, kun foodservice-tuotteiden lisäksi ryhdymme yhä enemmän tarjoamaan asiakkaille erilaisia palveluja, joko itse tai kumppaniemme tuottamana. Muutos on suuri myös asiakkaillemme – enää ei tarvitse hoitaa kaikkea itse vaan keskittyä siihen missä ravintola on parhaimmillaan, eli ruoan valmistuksessa ja elämysten tuottamisessa.

Palvelut ovat foodservice-liiketoiminnan tulevaisuutta. Positiivisen markkinakehityksen siivittämänä yhä useampi uusi yrittäjä kaipaa apua ravintola-arjen hoitamiseen ja tässä autamme mielellämme. Kespro Palvelut -tarjoomastamme asiakkaamme saa nyt helposti ja edullisesti ratkaisut esimerkiksi työterveysvelvoitteiden hoitamiseen, henkilöstön vuokraukseen, hävikinhallintaan ja kylmäketjun valvontaan.

Tulevana syksynä tarjoamiemme palvelujen määrä kasvaa edelleen. Muutaman vuoden kuluttua palvelutarjoomamme koostuu jopa 30 kumppanipalvelusta, jotka kaikki tuovat jonkin lisäarvoelementin asiakkaidemme päivittäisen liiketoiminnan harjoittamiseen. Vähitellen Kesprosta kehittyy asiakkaillemme palveluiden tavaratalo ja kumppaneillemme alusta, jonka kautta palvelut tavoittavat asiakkaansa.

Ravintolamarkkinan yllä leijuu jälleen tummia pilviä inflaatiopaineiden ja työvoiman saatavuushaasteiden muodossa. Tänä kesänä lyötäneen kuitenkin monessa ravintolassa jälleen myyntiennätyksiä. Se antaa hyvät eväät tulevaisuuteen varautumisessa ja liiketoiminnan kehittämisessä – esimerkiksi uusia, juuri ravintolalle suunnattuja palveluita hyödyntämällä.

Toivotan erittäin kaupallista kesää!









Mika Halmesmäki

Kespro

Kirjoittaja johtaa Kespron toimintaa.

Takaisin ylös