Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Laura Koponen: Paikallisuus vahvalla pohjalla

10.05.2022

Jokaisella meillä on muistoja lähiruoasta, esimerkiksi paikallisia leipomoja löytyy ympäri Suomen ja jokaisesta maakunnasta omat suosikit. Lähiruoka vei sydämeni jo lapsuudessa. Yksi lämmin lähiruokamuistoni liittyy silloisen kotipaikkakuntani paikallisen leipomon bebe-leivoksiin, jota kävin usein hakemassa lähi-K-Marketin palvelutiskiltä. Onneksi vielä tänäkin päivänä K-kauppojen hyllyt ovat pullollaan paikallisten tuottajien tuotteita.

Suomalaisten pientuottajien osaaminen ja tuotteiden määrä yllättävät jatkuvasti. Tuotteiden laatu sekä harkitut ja puhtaat, lisäaineettomat raaka-aineet ovat keskeisiä. Myös erikoistuminen yhteen raaka-aineeseen nostaa osaamisen tason erittäin korkealle. Suomalainen ruokaperinne ja perinteiset raaka-aineet, kuten marjat, viljat ja kala – joko itsessään tai osana tuotetta – ovat vahvoilla, mutta esiin nousee myös innovatiivisia tuotteita, kuten vuohenmaitojäätelö tai hävikkihevistä tehty glögi.

Kuluttajat hakevat uusia elämyksiä, ja niitähän lähiruokatuotteet tarjoavat. Monien tuotteiden takana on tarinoita sekä yrittäjyydestä että tahdosta luoda jotain ainutlaatuista, kuten Suomen tai jopa koko maailman paras tuote tai maku. K-ryhmän Ruokailmiöt 2022 -tutkimukseen vastanneista noin puolet kertoo arvostavansa ja suosivansa suomalaista ruokaa sekä pitävänsä lähellä tuotettuja ja vastuullisia raaka-aineita trendikkäinä.

K-ruokakaupoissa suomalaisten pientuottajien tuotteiden myynti kehittyi vuonna 2021 keskimäärin paremmin kuin muiden tuotteiden myynti. Erityisen vahvoja tuoteryhmiä tällä saralla ovat leivät, säilykkeet, maustaminen ja pienpanimo-oluet. Korona on vaikuttanut valmisruokien määrään ja uusia pientoimittajia on tullut runsaasti lisää, erityisesti paikallisten ravintoloiden ansioista. Myös kala ja virvoitusjuomat ovat vahvistaneet asemiaan. Suunta jatkunee samankaltaisena.

K-ryhmälle suomalainen ruoka on sydämenasia ja lähes 80 prosenttia kauppojemme myymästä ruoasta on suomalaista. Kaupoissamme on maan laajin paikallisten tuotteiden valikoima, noin 50 000 – 60 000 paikallista tuotetta, ja kiitos tästä kuuluu K-ruokakauppiaille. Kaupan valikoimien räätälöinti paikallisesti asiakkaiden toiveita kuunnellen on olennainen osa K-kauppiasyrittäjyyttä, ja paikalliset tuotteet sekä monipuolinen valikoima kilpailuetu. Paikallistuotteiden tarjoaminen on kauppiaille myös tapa kantaa vastuuta paikallisesta elinkeinosta, kulttuurista ja työpaikoista. Osa tuotteista liikkuu kauppoihin Keskon rattailla. Me K:n lähiruokatiimissä pyrimme auttamaan kauppoja rakentamaan lähiruokatuotteiden valikoimaa siten, että pientuottajien tuotteet olisivat entistä enemmän K-ruokakauppoja erilaistava ja kauppakohtaista liikeideaa täydentävä tekijä.

Lähiruokatreffit 2.jpg

Vauhditamme lähiruoan pääsyä kaupan hyllylle muun muassa Lähiruokatreffeillä – messumaisilla pientapahtumilla, joissa alueen lähiruokayrittäjät ja paikalliset K-ruokakauppiaat kohtaavat. Järjestimme Tampereella 26.4. vuoden ensimmäiset Lähiruokatreffit, jossa 30 lähi- ja pientuottajaa ja 80 K-ruokakaupan edustajaa pääsivät verkostoitumaan. Päivä ylitti odotukset monilta osin - oli mahtava päästä tapaamaan ihmisiä ja maistelemaan uusia makuja, ja uusia kontaktejakin solmittiin päivän aikana. Seuraavat Lähiruokatreffit järjestetään Turussa 25.8. ja Helsingissä 4.10.

Laura Koponen

Keskon lähiruoan osto- ja myyntipäällikkö

Takaisin ylös