Kaupan tekijä

Trendejä, ilmiöitä, palvelua ja arjen neuvoja, jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Tuuli Luoma: Vuosi verkkokauppaa Kiinassa – millä opein eteenpäin?

Tuuli Luoma | 01.10.2018

Lähes päivälleen vuosi sitten kerroimme, että aloitamme ruoan verkkokaupan Kiinassa yhdessä maailman suurimman verkkokauppayhtiö Alibaban kanssa.

Alusta asti mukana olleena voi sanoa, että takana on hektinen, mutta mahtava vuosi. On ollut hienoa olla mukana avaamassa tietä ja edistämässä suomalaisten elintarvikkeiden vientiä kansainvälisille markkinoille. Hankinnan parissa pitkään työskennelleenä olen löytänyt itseni aivan uudesta tilanteesta, kun olen saanut istua neuvottelupöydän toiselle puolelle.

Varsinaisia yllätyksiä vuosi ei juurikaan ole tuonut, sillä olemme alun perinkin lähteneet liikkeelle huolellisen taustatyön jälkeen ja start up -hengessä. Oppia on tullut sitäkin enemmän.

Opittua: elämyksellisyyteen ja visuaalisuuteen panostettava

Yksi suurimmista opeista on ollut se, miten verkkokaupan ostokokemukseen Kiinassa panostetaan. Kiinalainen kuluttaja kiertää tottuneesti ruoan verkkokauppoja ja selailee hyvin yksityiskohtaisesti esillä olevia tuotetietoja. Tuotteista löytyy niin kuva- kuin videomateriaalia, ja niiden ohella tarjotaan reseptiikkaa sekä demotaan eri käyttötapoja. Vuoden kuluessa olemmekin huomattavasti muokanneet tuotesivujamme palvelemaan kuluttajia paremmin.

Myös tuotteiden visuaalisella ilmeellä on suuri merkitys kiinalaisille kuluttajille. Kirkkaat ja värikkäät pakkaukset ovat suosittuja, kun taas Suomessa suositaan maanläheisiä ja luonnollisia värejä. Tämän vuoksi kehitämme tuotteita myös suoraan Kiinan markkinaan sopiviksi.

Ei kuitenkaan riitä, että tuotteet on esitelty verkkokaupassa tarkasti ja houkuttelevasti – pitää löytää myös keinoja tehdä ne tutuksi. Kiinassa sosiaalisella medialla sekä tunnettujen vaikuttajien mielipiteillä on havaintojemme mukaan valtavan iso rooli päätöksenteossa. Sen takia olemme itsekin juuri avanneet Wechat- ja Weibo-kanavat sekä tehneet yhteistyötä muutamien tunnettujen kiinalaisten bloggaajien kanssa.

Valikoima kasvamassa – peruslähtökohdat pysyvät

Verkkokauppamme tuotevalikoima on kasvanut vuoden takaisesta, mutta sen lähtökohdat – terveellisyys, puhtaus ja laatu – ovat pysyneet samoina. Ne ovat Kiinassakin kasvavia trendejä, joiden perusteella valikoimaa kehitetään myös jatkossa. Otamme asiakkaidemme palautteet huomioon ja tutkimme asiakkaita mahdollisesti kiinnostavia tuoteryhmiä kumppaniemme kanssa.

Lähtökohdat laadukkaan valikoiman rakentamiselle ovat olleet loistavat, sillä kumppaneiksi on lähtenyt suuri joukko suomalaisia elintarvikeyrityksiä. Mitä valikoiman kokoon tulee, uskomme sen laajenevan noin 100 tuotteeseen tämän vuoden loppuun mennessä. Lisäksi selvitämme parhaillaan muun muassa pakasteiden lisäämistä valikoimaamme.

Tekemistä riittää siis jatkossakin. Toiseen vuoteen lähdenkin paitsi nöyrällä, myös innostuneella mielellä – takataskussa on paljon uusia ideoita. Tähänastisesta matkasta kiitoksia sekä yhteistyökumppaneillemme että erittäin osaavalle tiimillemme.

Tuuli Luoma
Osto- ja vientipäällikkö, K-ryhmän päivittäistavaratoimialan tavarakauppa

Ps. Ne suosituimmat tuotteet – niitä kysytään meiltä usein. Lähes alusta alkaen listan kärjessä ovat olleet aamiaistuotteet sekä marja- ja suklaatuotteet. On mielenkiintoista nähdä, miten tulevaisuudessa.

Tekstin kuvat ovat Karoliina Korhosen piirtämiä. Korhosen Finnish Nightmares -sarjakuva on noussut Kiinassa ilmiöksi, josta ovat kirjoittaneet muun muassa The New York Times ja Helsingin Sanomat . Korhonen on piirtänyt yhteistyön myötä K-ryhmän käyttöön useamman kuvan sarjan.

Takaisin ylös