K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Henkilöstön vaihtuvuus

ilari kontsas | 15.03.2017

Olen ollut melko onnekas, kun vaihtuvuus kauppapaikkani työporukassa on ollut melko pientä, hyvistä työntekijöistä kun haluaisi pitää kiinni kynsin ja hampain. Muutaman kerran olen kuitenkin menettänyt osaajia, joiden olisin mielelläni nähnyt jatkavan palveluksessani. 

Äskettäin työporukastani lähti eläköitymisen vuoksi kokenut osastonhoitaja, jonka elämänviisauksista olisi riittänyt ammennettavaa vielä moniksi vuosiksi. Koitin kyllä saada hänet vielä hetkeksi jatkamaan, mutta lieneekö kyseessä juuri sitä elämänviisautta, kun hän totesi, että joskus on vain astuttava sivuun ja annettava nuoremmille tilaa. Kiitos vielä Sepolle pitkästä työurastasi itseni ja kaikkien muidenkin kauppiaiden puolesta, joille olet töitä tehnyt.

Nuorempia osaajia taas on lähtenyt maailmalle ennen kaikkea koulun tai oman alan työpaikkojen perässä. Tämä lienee aika luonnollista poistumaa alalla, jossa nuoria osa-aikaisia työntekijöitä tulee ja menee. Heidän kohdallaan on todettava, että on ollut hämmentävää huomata, kuinka nopeasti jopa alle parikymppiset nuoret oppivat uusia asioita, ottavat vastuuta ja myös esittävät rohkeasti ideoita.

Työnteko voi päättyä myös johonkin ikävään mutta inhimilliseen asiaan, kuten läheisen ihmisen vakavaan sairauteen, menehtymiseen tai avioeron aiheuttamaan elämänmuutokseen. Tällaiset tilanteet tulevat tietenkin ennalta arvaamattomasti ja ovat harvinaisia, mutta isossa porukassa näitäkin asioita valitettavasti sattuu ja tapahtuu.

Kaupoissa ja kauppapaikoissa on luonnollisesti eroja, jotka osaltaan vaikuttavat siihen, kuinka suuri vaihtuvuus työporukassa on. Isommissa kaupungeissa työntekijöillä on enemmän vaihtoehtoja työpaikkojen suhteen kuin pienillä maaseutupaikkakunnilla, jolloin kynnys työpaikan vaihtoon madaltuu. Tietyntyyppisessä kauppapaikassa saattaa olla paljon esimerkiksi nuoria osa-aikaisia työntekijöitä ilta- ja viikonloppuvuoroissa. Työtä tehdään opiskeluelämän rahoittamiseksi ja työsuhteet saattavat jäädä lyhyiksi, kun siirrytään esimerkiksi ns. oman alan töiden pariin. Luulen, että tällaisessakin kauppapaikassa taitava kauppias voi saada pidennettyä työsuhteiden keskipituutta motivoivalla ja palkitsevalla johtamistyylillä, jossa myös osa-aikaisille työntekijöille annetaan vastuuta, erilaisia työtehtäviä ja haasteita.

Korkea vaihtuvuus työporukassa voi myös kieliä ongelmista työpaikalla. Esimerkiksi huono työilmapiiri vaikuttaa nopeasti työmotivaatioon. Uskon, että asiakkaat aistivat huonon ilmapiirin nopeasti ja tämä alkaa näkyä lopulta negatiivisena kehityksenä niin asiakas- kuin myyntiluvuissakin. Tästä syystä esimiehenä toimivan kauppiaan on pystyttävä tunnistamaan asioita, jotka luovat negatiivista ilmapiiriä.

Joskus pieneltä vaikuttava asia voi hiertää työntekijöitä pahasti. Esimerkiksi työvuorosuunnitteluun tai kesälomien ajankohtaan liittyvä epätasa-arvo työntekijöiden välillä voi aiheuttaa eripuraa, vaikka muuten henkilökunta tulisi hyvin toimeen keskenään. Kauppiaalla voikin olla peiliin katsomisen paikka: onko omassa toiminnassani tai johtamistavassani jotain, joka aiheuttaa tyytymättömyyttä muun työporukan kesken? Omien toimintatapojen vahvuuksien ja heikkouksien tunnistamisen ja niiden kehittäminen tulisikin kuulua jokaisen esimiehen työkalupakkiin.

Yhteenvetona voisi todeta, että taitava ja osaava kauppias onnistuu pitämään kiinni hyvistä työntekijöistä tilanteissa, joissa toinen kauppias joutuu heistä luopumaan. Keskeistä on kyky tarjota riittävästi vastuuta ja vaihtelevia työtehtäviä, taito samaistua työntekijöiden asemaan, ymmärrys aistia työilmapiiriin negatiivisesti vaikuttavia seikkoja sekä virheiden ja kehityskohteiden tunnistaminen omasta johtamistyylistä.

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös