K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Tavallinen vai tavallista parempi ruokakauppa?

Ilari Kontsas | 20.10.2014

Yrittäjävetoisten K-ruokakauppojen suurin yksittäinen kilpailuetu liittyy mielestäni kauppakohtaiseen tekemiseen, jolla voi parhaimmillaan erottua merkittävästi kilpailijoista. Tähän toki liittyy myös iso sudenkuoppa: erottua voi sekä hyvässä että pahassa. Kauppakohtaisella tekemisellä tarkoitan esimerkiksi kaupan omia erikoiskampanjoita, markkinointia, tapahtumien järjestämistä, ylivertaista asiakaspalvelua tai vaikka persoonallista myymäläsomistusta.

Tiukasti ketjuohjauksessa toimivat pääkilpailijat toteuttavat myymäläpäällikön ohjauksessa konseptia, jonka raamit on lyöty lukkoon ketjun pääkallopaikalla. Parhaimmillaan ketjukonsepti ja sen säntillinen toteuttaminen näkyvät kuluttajille tuttuna, turvallisena ja tunnistettavana ostospaikkana, jossa, riippumatta siitä missä ketjun toimipisteessä asiakas kulloinkin asioi, maitolitraa tai reissumiestä ei tarvitse kauaa hakea. Konseptiin ja sen monistamiseen toimipaikkojen kesken liittyy toki myös monia muita vähemmän kuluttajille näkyviä tavoitteita, kuten tehokkuuden lisääminen markkinoinnissa ja logistiikassa. Tiukan konseptiohjauksen varjopuolena näen kuitenkin vajoamisen keskinkertaisuuden oravanpyörään, jossa irtiotot kaikesta tavallisuudesta poikkeavasta ovat kielletty.

Luonnollisesti myös K-ruokakaupoilla on konsepteja, joita kaupat ja kauppiaat toteuttavat yhdessä Ruokakeskon kanssa. Konsepti luo hyvät raamit arjen kaupankäynnille. Kuitenkin, K-ruokakauppojen merkittävä kilpailuetu liittyy mahdollisuuteen toteuttaa kaupan omaa tekemistä (kuten esimerkiksi edellä mainitsemiani markkinointia, kampanjoita tai tapahtumia) ruohonjuuritasolla yksittäisissä ruokakaupoissa. Tämä oma tekeminen tekee jokaisesta K-ruokakaupasta pääkilpailijoihin nähden enemmän yksilöllisemmän. Ei ole sattumaa, että valtakunnan parhaat ja monipuolisimmat päivittäistavarakaupat ovat lähes järjestään K-ruokakauppoja (ehkä joitain tavaratalojen yhteyksissä olevia ”herkkuja” lukuun ottamatta).

K-supermarket Jalasjärvellä teemme yhdessä henkilökunnan kanssa tällä hetkellä kovasti töitä tulevan viikonlopun ”maalaismarkkinoita” varten. Olemme koonneet kaupalle hyviä tarjouksia paikallisten tuottajien, leipomoiden sekä isompien elintarviketalojen tuotteista. Yhteensä viikonlopun aikana meille on tulossa kahdeksan eri tuote-esittelyä, mikä on iso määrä pienelle maaseutukaupalle. Erityisen hienoa on, että olemme onnistuneet puhumaan muutaman kiireisen alkutuottajan mukaan kaupalle kertomaan asiakkaille tuotteistaan. Tämänkaltaisten tapahtumien järjestäminen lisää sekä kauppiaan että henkilökunnan työtaakkaa, mutta toisaalta tuo tärkeää vaihtelevuutta työhön. Parhaimmillaan hyvin onnistunut tapahtuma jättääkin positiivisen fiiliksen työporukalle sekä asiakkaille, kehittää liiketoimintaa sekä mahdollistaa irtioton kilpailijoiden konsepteista. Itsenäisellä K-ruokakauppiaalla onkin myymäläpäälliköihin nähden ainutlaatuinen mahdollisuus: voi itse päättää, johtaako tavallista vai hieman tavallista parempaa ruokakauppaa?

 

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös