K-kauppias-blogi

Blogi K-kauppiasvalmennuksesta, kauppiaaksi kasvamisesta ja kaupan arjen iloista. Aitoja tarinoita ja elämänmakuisia kokemuksia kauppiasuran alusta.

 

 

Ensimmäisestä viimeiseen asiakkaaseen

02.01.2014

Kun asiakas saapuu ruokakauppaan, hänellä on tarve, tarve ostaa ruokaa, juomaa tai herkkuja. Se, mitä hän on tullut tarpeeseensa hakemaan, pitäisi löytyä hyllystä tai asiakas pettyy. Pettynyt asiakas ei mielellään palaa samaan kauppaan uudelleen, vaan etsii paikan, josta löytää tarvitsemansa. Kuinka helposti asiakas vaihtaa ruokakauppaansa? Kuinka paljon pettymyksiä asiakas on valmis vastaanottamaan? Missä raja kulkee?

Kaupassa pitää olla tarpeeksi henkilökuntaa hoitamaan kaikki kaupan rutiinit, kuten hyllyttämään tuotteet ja palvelemaan asiakkaat. On tietysti olemassa paljon kauppakohtaisia eroja, milloin päivän aikana asiakkaat saapuvat ostoksille. Mutta milloin kaupan pitää olla valmis vastaanottamaan asiakkaat? Monelta eri rutiinit tulisi olla tehty, jotta asiakkaat eivät pettyisi, eikä heidän asioimisensa kaupassa häiriintyisi?

Ruokahävikin välttämiseksi ja varastotilojen rajoituksista johtuen, hyllyt ja varastot eivät voi olla kokoajan pullollaan. Tavarantoimitukset taas saapuvat vuodenajasta, viikonpäivistä ja juhlapyhistä johtuen eri aikoihin, joten henkilökunnan pitäisi olla aina valmiina vastaanottamaan kuorma, mutta ei kuitenkaan seistä toimettomana odottamassa sitä. Miten nämä kaikki pitäisi ottaa huomioon tilauksia tehdessä ja vuorosuunnittelussa?

Asiakkaiden vaatimukset kasvavat päivä päivältä ja kaupan pitää pysyä mukana tässä kasvavassa kilpailussa.

On haastavaa pystyä palvelemaan päivän ensimmäinen asiakas parhaalla mahdollisella tavalla. Oli sitten kyseessä aamupalan tai -kahvin ostaja, ennen töihin lähtöä tai yövuorosta palaava, päivän ruokaostoksille tuleva, asiakas. Meillä pyritään päivittäin kehittämään toimintaa, jotta tämä olisi mahdollista. Itse tunnen, että olemme onnistuneet, kun aamun ensimmäinen asiakas löytää kaikki tarvitsemansa tuotteet hyllystä. Tunnen myös onnistumisen fiiliksiä, kun aamun rauhallisina tunteina asiakkaat pyörivät ympäri kauppaa etsien heräteostoksia ja tutkien valikoimamme erikoisuuksia.

Päivän mittaan tarjoustuotteiden riittävyydestä sekä leipä- ja HeVi-osaston täyttämisestä on huolehdittava ajallaan. Olen huomannut, että silloin kun henkilökunnalla ei ole kiire, mutta kokoajan tekemistä, niin silloin rutiinit on oikein ajoitettu ja huomioita tehdään oikea-aikaisesti.

Illalla taas jokainen työntekijä haluaa päästä ajoissa kotiin, vaikka hoidettavia asioita on paljon. Pitää valmistella tulevaa päivää, siivota ja järjestellä paikkoja, varmistaa tuoretuotteiden laatu seuraavalle päivälle sekä monia muita tehtäviä. Tällöin työntekijöillä on suuri vastuu hoitaa omia rutiinejaan siten, että illan viimeinen asiakas pystyy löytämään kaikki tarvitsemansa tuotteet hyllystä ja hyllyt ovat yhtä houkuttelevia, kun päivällä. Ja tietysti siten, että ostokset saa tehdä häiriöittä ja rauhassa ilman, että häntä hoputetaan ulos kaupasta.

Millaisessa kaupassa Sinä haluat asioida ja milloin?

Viimeisimmät postaukset
Blogiarkisto
Takaisin ylös